Nu kommer jag dragandes med köttbullar igen

1/05/2012

Har ni avgett några nyårslöften? Jag brukar inte göra det, för jag vet inte vad jag ska lova. Känns som de flesta lovar att bättra sig inom något område, men då riskerar jag ju ångest om det nu inte blir så. Näe, jag lovar inget, jag säger kanske. Men det märks på "mitt" träningcenter att det är många som har lovat att köra igång med träningen, för alla pass är fulla. Så pass att jag helt enkelt inte kommit med alla gånger jag velat. Nu gick det ingen nöd på mig för Linn drog med mig på ett crossfitpass, så jag kanske kan röra mig igen runt nästa månadskifte...

Roligt att så många tycker barnens mat är viktig och extra roligt att höra att många dagis och skolor har riktigt bra mat idag!
Barn brukar gilla köttbullar och så gör även mina. Men de måste inte vara klassiska köttbullar och färsbiffar går att variera i all oändlighet. Inspirationen dagens rätt kommer från GI in the city, som är en mycket bra kokbok tycker jag med mycket goda recept. Varje gång vi äter ugnsrostade grönsaker och biffar tillsammans med en kall sås så känns det som jag skulle kunna leva på bara den här maten. Jag är nästan som barnen och kan äta "köttbullar" varje dag, bara de varieras en aning.


Pinjenötsbiffar med ugnsrostade grönsaker och fetacreme, 4 pers.
600 g nötfärs
1 ägg
½ dl vispgrädde
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar
½ kruka strimlad basilika
1 vitlöksklyfta, riven/pressad
5 soltorkade tomater, strimlade
60 g pinjenötter

Fetacreme:
2 dl crème fraiche
150 g fetaost
½ kruka strimlad basilika
1 vitlöksklyfta, riven/pressad
svartpeppar

Blanda färsen med övriga ingredienser och forma till 4 eller 8 biffar. Stek biffarna i en panna.
Rör ihop crème fraiche med smulad fetaost samt basilika och kryddorna.
Rosta valfria grönsaker i ugnen. Blandade sedan de rostade grönsakerna med ett par matskedar röd pesto.

17 kommentarer:

  1. Verkar hur mumsigt som helst, och enkelt, det är bra!
    //Lottzy

  2. Yummy! Helt klart något för mig :)

    Kram

  3. Så gott det ser ut och ja köttbullar är allt en favorit här hemma hos barnen :-) , har ju pinjenötter hemma, kanske skulle testa receptet

  4. Vilket vackert foto på maten! Och ja, den verkar ju inte så dum att äta heller. Just köttbullar (hemlagade sådana) är den enda kött-rätt jag ibland kan bli lite sugen på sedan jag blev vegetarian.

    Läste ditt förra inlägg om skolmaten. Kul att ni engagerar er! Maten är ju så viktig och jag tror faktiskt att trenden är att den blir bättre. Vår skolmatsal har fått nya föreståndare och maten har blivit mycket bättre sedan dess. De går på kurser och lär sig mer fast de kan massor redan. Men då hänger de också med i vad det är som gäller och serverar t.ex. inte lika mycket halvfabrikat som innan. Men det är lite tråkigt när de serverar "nya" saker som t.ex. matvete och barnen inte vågar äta av det. Hur gott är skolmatsalens ris då? Men de kan de äta stora högar av ;)

  5. Ser gott ut!...men jisses ni har ingen snö?!!
    Ja löften som jag garanterat inte kan hålla mer än en näsan räcker....ja mitt är ju att hålla mig lite mer i trim i "hell o body" än jag i dagsläge är nu efter all Julamat =/

  6. vi äter också "köttbullar/färsbiffar" i alla möjliga former och smaker väldigt ofta, men det är ju så lätt att variera så det känns inte som det blir samma-samma hela tiden ändå :)

    läste om ditt skol-matsalsbesök här nedanför och jag tycker också det är bra att allt fler börjar engagera sig! det tråkiga är ju att på många förskolor där jag jobbat så får man inte ens baka med barnen för det är nåt med mjöldammet osv, så då kan de ju inte få färskt bröd eller ens få testa att baka en äppelpaj. och där jag jobbar nu så vill kokerskan gärna laga mat från grunden men får inte ha ens en stekplatta enligt nån konstig lag så allting måste göras i värmeugn, vilket ju kanske inte är så ultimat då. så det är ju många tråkiga regler som sätter stopp när folk vill göra förändringar :(

  7. Så fräscht! Jag borde också testa fetacreme, låter mycket gott!

  8. Oh! Alla dina recept är sååå goda! Jaghar t.o.m. skrivit en lista med dina recept som jag ska laga några veckor framöver! :)
    tack för inspiration! :)
    Kram
    Lana

  9. Pinjenötter i biffarna lät ju hur gott som helst, det ska jag testa! jag gillar också biffar och inte mindre nu sedan jag blivit med grillpanna!

  10. Det här receptet kommer jag absolut spara. VI kör mycket köttfärs här och biffar i olika former med kalla såser till. Jag kan nästan tycka det är godare med en kall sås en en sky eller brunsås...

  11. Tycker all färsmat är god och perfekt att variera i form och tillbehör. Gjorde köttfärslimpa igår. Har jag nog aldrig gjort! såååå gott!

  12. Ser jättegott ut! Det här måste jag laga :)

  13. är är en av våra favoriter här hemma. :D
    Länge sen vi åt dem nu dock, ska lägga dem till "att-laga-listan". :D
    Nu ska jag surfa vidare här inne å se om jag kan finna nån spännande fredagsdrink. :D
    Trevlig helg!
    (på mina barns förskola verkar det va riktigt bra mat. på jobbet(äldreboende) däremot är jag lite mer tveksam...)

  14. Låter supergott! Fin bild också! Hoppas att ni har en härlig Trettondagshelg och sippar mycket vin. :-) Här blir det plocktallrik ikväll, med tomatbruschetta. Kram!

  15. Nej, inga nyårslöften, däremot har vi lite tankar på olika saker vi vill bli bättre på och lite idéer om nya saker vi vill prova. T.ex byta ut en middag i vecka till vegetarisk, baka matbröd lite oftare och inte handla bara för handlandets skull utan vänta tills det verkligen behövs. Men vi lovar ingenting...

    Ha en riktigt härlig helg!

  16. Ni som inte har testat - gör det! Hey, vad är inte gott med pinjenötter? ;-)
    Mårtenssons, idéer låter bra, bättre än att lova. Ifall man skulle glömma vad man lovat...

  17. Inte mig emot (trots vego) med köttbullsrätter när de är så här tjusiga. Det är en konst att få kötträtter att se snygga ut! (Erkänner att mitt perspektiv kanske är annat, men desto större komplimang då :))

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.