Kokboksutmaning tagen!

1/29/2012

Jag skulle idag lagt upp lite bilder från festen igår, men insåg att det var sista dagen att vara med i Eleonores kokboksutmaning, så festbilderna får bli veckans cliff hanger.
Eleonore har nämligen kommit på en toppenidé för att se till så vi använder kokböckerna som står i våra hyllor till något annat än dammsamlare. För handen på hjärtat, hur ofta lagar ni något ur de kokböcker ni har? Personligen kan jag säga att jag är urdålig på det och ändå äger jag mååånga kokböcker. Därför hoppar jag på hennes utmaning och denna månads tema var choklad. Så passande dammade jag av just min bok med samma namn.


Chokladbiscotti
1 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk kanel
½ tsk bakpulver
50 g mörk choklad, hackad
1 ½ dl mandelspån
1 dl (knappt) pinjenötter

Smörj en bakplåt och ställ åt sidan. Sätt ugnen på 180°.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker tills det blir en tjock och ljus smet. Det ska synas spår efter vispen när man lyfter den. Sikta samman mjöl, kanel och bakpulver i en skål. Sikta sedan mjölblandningen över smeten och vänd ned försiktigt. Rör ned hackad choklad, mandelspån och pinjenötter.
Stjälp upp degen på ett mjölat bord och forma till en platt rulle, 1 cm hög. Jag gjorde mina långsmala, som sticks. Flytta över degen på plåten. Grädda i 20-25 minuter tills biscottin fått lite färg.
Ta ut och låt svalna 5 minuter. Flytta biscottin till en skärbräda och skär den i diagonala skivor 1 cm tjocka. Bred ut dem med snittytan uppåt på plåten och grädda ytterligare 10-15 minuter. Vänd dem efter halva tiden. Låt svalna i 5 minuter och flytta sedan över dem till ett galler för att svalna helt.

Så här ser boken ut som jag fann receptet i. Den är proppfull med olika recept med choklad, allt från praliner till desserter och tårtor. Och så pinsamt lite använd...

12 kommentarer:

  1. Vilken trevlig utmaning! Visst är det så! Alldeles för många kokböcker som används för lite. Försöker titta och leta i mina när jag letar efter något speciellt recept. Har ju sagt upp alla mattidningsprenumerationer nu.

  2. Attans är det sista dag idag... jag skulle ju ha deltagit... well, får vara med nästa månad :)

    Chokladbiscotti mums säger jag bara!

    Sv: klart du ska våga dig på att laga indiskt, go Remsan! :) Kram!

  3. Biscotti är alltid trevligt, till jul brukar jag göra med saffran och mandel, det blir så himla gott. Choklad och mandel lät gott det med!

  4. Ah, du har gjort biscotti :)
    Bra utmaning det där. Jag rensade i kokboksskåpet förra veckan och håller med om att jag använder dem pinsamt lite.

  5. Visst blir det lätt att böckerna, precis som de flesta mattidningarna (iaf hos oss), bara blir stående i hyllan... Fast Håkan läser väldigt gärna kokböcker som andra läser vanliga böcker och det ligger oftast en på hans nattduksbord...
    Bra tips på utmaningen, den ska vi kola närmare på.

  6. Jag visste inte om denna utmaning, men roligt att jag läste det här, tack :)

  7. Den där boken har jag med, har totalt glömt bort den :-) och aldrig bakat ur den, inte ännu ialafall, så gott med chokladbiscotti

  8. ÅH så gott det ser ut! :D

  9. Till er som missat utmaningen - haka på kommande månader. Finns säkert någon kokbok ni kan behöva plocka fram ur gömmorna!

  10. Oj, vilken bra idé! Vid nyår hade vi ett litet uppsving i vårt kokboksanvändande men annars brukar det vara stiltje på den fronten. Tyvärr.

  11. Vilken bra utmaning, den har jag helt missat! Jag använder faktiskt mina kokböcker, älskar att bläddra i dem och laga ifrån dem, men det blir såklart inspiration från bloggar också.

  12. Ja, den här utmaningen har jag bestämt missat helt - vad roligt! Vilken snitsig bild du fått till - ser helt underbart gott ut <3

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.