Matakuten

1/12/2012

Ibland finns det ingen tid att stå någon längre stund i köket, utan det måste gå fort. Jag brukar kalla timmen mellan 16 och 17 hemma hos oss för matakuten. Har barnen varit iväg hela dagen så är de vrålhungriga när vi kommer hem. Lite tid går oftast att köpa till sig om de hjälper till med matlagningen eller får lite grönsaker att knapra på i väntan på middag. Jag brukar själv också vara hungrig vid den tiden, för jag tillhör dem som måste ha två lagade mål (i alla fall matiga) varje dag. Det här är en av mina nödlösningar. Pastarätter brukar väl vara just det, men jag vill ha mer grönsaker än pasta helst.

Vad har ni för rätter som ni svänger ihop när tiden är knapp eller det råder matakuten hemma hos er? Det behöver inte finnas barn i hushållet för att det ska inträffa...

Broccolipasta med ädelost och bacon, 4 pers.
~200 g fullkornsspagetti
4 broccolistånd (varje brukar vara på 250 g), skuren i mindre bitar
2-3 pkt bacon, strimlat
3 dl crème fraiche
75-100 g smulig ädelost
svartpeppar

Koka spagettin i rikligt med vatten. När spagettin nästan är klar lägger du i broccolibuketter och låter dem koka med någon minut. Knaperstek baconet och låt rinna av på hushållspapper. Värm lite av crème fraichen och låt osten smälta i den. Ta det från värmen och rör sedan ned resten av creme fraichen. Krydda med svartpeppar. Servera spagetti och broccoli i skålar. Ringla över såsen och strö över bacon. Skulle det finnas lite nötter hemma så är det extra gott att toppa med det.

9 kommentarer:

  1. Jo visst blir det matakuten allt ibland. Här brukar det också bli pasta med vad som finns i kylskåpet. Eller snabbstekt lax med terriyaki (ungarnas favorit utan tvekan) med snabba nudlar och wokade grönsaker. Min kålpuddingsoppa kanske kan vara något för er som också gillar kål, mums.

  2. Räknas müsli och en påse nötter? ;-)

  3. Här blir det en del "racermat" när tiden är knapp. Blir gärna något med kyckling eller lax.

    Fick se ditt experiment nedan, det lät hur gott som helst. Förstår att du tycker experimentet var lyckat.

    Ha en härlig helg!

  4. Inte världsekonomiskt men grillad kycklingfrån ica + snabbstekt gnocchi + sallad och riven parmesan.
    Kycklinginnerfilé är väldigt smidigt också, om man tinat det innan. Stek på med krydda, wrappa in i tortillabröd och sallad och lite turiskyoghurt på det,MUMS!
    Till Lo blir det fiskbullar på burk med ärtris som matakut. Idag pimpade jag fiskbullarna med ishavsräkor och dill. FUnkar också att klippa ner kokt ägg med fiskbullarna, blir som en snabbvariant på torsk med äggsås!

  5. Det blir no omelett eller stekt ägg på mackor :) Kram

  6. Pasta och pastasås är alltid bra. Bacon och creme fraiche bör finnas hemma. Såsen får inte ta längre tid att koka än vad det tar för pastan att bli klar!

  7. Helena, du är utom hopp, ha ha...
    Pasta verkar vara snabbmat hos många. Och har man barn brukar väl inte de prostera direkt om de får pasta en extra gång. Omelett är en av mina favoritluncher, men våra barn vägrar äta ägg/omelett. Färdig grillade kycklingdelar brukar jag köpa när de har erbjudande och stoppa i frysen. Det är smidigt att tina upp.

  8. Matakut flera gånger i veckan här, men jobb, skola och aktiviteter som tar tid.
    Pasta i olika former är det absolut bästa, men en grönsakssoppa går också hyfsat snabbt!

  9. Enkelt och gott! Jag brukar göra rösti, ibland en ostig omelett eller polenta med enkla tillbehör om jag är kanonhungrig och därmed kinkig. Behövs inte barn för att bli matakut hos mig inte!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.