Päronpaj till frukost någon?

2/09/2012

Ibland får jag sådana genialiska matidéer. Näe, jag är inte alls blygsam av mig. Jag gör regelbundet rostad müsli, eller granola som det så fint heter, eftersom det går åt i stora mängder hemma hos oss. Müslin passar även bra att ha till desserter, som smul på muffins, att varva vaniljyoghurt och bär i glas tillsammans med eller som botten till cheesecake. Jag kan inte begripa varför jag inte använt müslin som smultäcke till paj förrut! Så idag när vi skulle få besök gjorde jag en pärjonpaj med müslismul ovanpå. Blev mycket gottit om jag så ofint får säga det själv. Senaste omgången med müsli jag gjorde hade jag haft lite kanel i, men jag valde ändå att krydda päronen lite. Använder ni pepparkaksmüslin så behöver ni inte det. Så nu hoppas jag ni känner er manade att rosta lite egen god crunchmüsli och baka en ruggigt god päronpaj.

Päronpaj med müslismul
2 stora päron, urkärnade och tunt skivade
½ tsk kanel
½ tsk kardemumma
½ tsk ingefära
1-2 msk flytande honung
2-2 ½ dl crunchmüsli/granola
50 g smör, hyvlat

Sätt ugnen på 225°. Smörj en pajform med smör. Lägg ut päronskivorna på botten och strö över kryddorna. Ringla över honung, strö över müslin och hyvla till sist över smöret. Grädda pajen i 20 minuter. Servera tillsammans med vaniljvisp eller en god vaniljglass.



15 kommentarer:

  1. Oh ja, frukost, middag, kvällsmat! Jag kan äta det när som helst;-D Fin vårig bild också, det ger hopp för att vi kommer dit snart!

  2. Mums ser hemskt gott ut. Jag har crunchflingor med äpple kanel smak och har funderat på en äpplepaj av det, får nog slå till. Trevlig helg på dig!

  3. Vilken bra idé att använda smulet till!

  4. Smulpaj är så god. Man göra den av vad som helst

  5. Päron känns som en lite bortglömd frukt. Äpplet stjäl liksom hela uppmärksamheten. Synd, för päron är ju så gott! Och musli!

    (ps. man får säga det själv)

  6. Hahaha! Tack för att du redde ut den här begreppsförvirringen, jag som trott att granola var nåt tjusigt puffat sädeslag! Och, JA tack, päronpaj till frukost!

  7. Jag har rostat egen müsli ett par gånger, mest för Mannens skull som är den som äter müsli, för mig blir det gröt. Men den slusken föredrar "köpe-müslin" så nu är slutkastat med pärlor för svin!

    Fast jag kan ju göra lite grand och ha på lut just till den här typen av paj. Med päron låter riktigt gott, det har jag inte provat förut.

    Trevlig helg!

  8. åh har ja inte tänkt på,bra id`e.
    ser smarrigt ut

  9. Vad gott det ser ut. Undrar hur vännerna vi ska sova hos i natt skulle tolka det om jag skrev ut receptet till dem och råkade hosta "frukost" när jag lämnar den ;) Trevlig helg!

  10. Lotta, vad har du gör kräsen man ;-) Här är det likadant när det kommer till maken, men det är för att han helst äter vanlig orostad musli. Men tycker jag blir så blöt.
    Ansibecki, gör det! Hi hi...

  11. Blygsam ska man verkligen inte vara när man kommer på sådana kanonidéer, skryt på du bara:)

  12. Var ett tag sedan jag gjorde musli. Nog dags snart igen. Är ju så gott! Och användbart!

  13. Genialisk idé! Jag hade en granola-period men den har legat nere ett tag, kanske dags att sätta igång med det igen. Det är ju så himla gott!

    Hoppas att ni får en fin helg!

  14. Ja tack, kan jag komma över? Ser så gott ut!

  15. Ja, se nu till att rosta lite egen müsli allihop!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.