Thaibiffar med jordnötssås

2/07/2012

Vi har haft hinderbana hemma hos oss de senste två-tre dagarna. Nej, det är inte barnen som har byggt den. Det är deras mamma som har köpt ett kamerastativ som håller på att ge oss klippkort på ortopeden. Att jag sedan köpt en extra blixt, lika stor som hela kameran (nästan) gör att alla får duka så fort jag ta loss kameran från stativet och kommer farande för att ta kort. Jag fotar hemma på allt jag kommer åt och riktar blixtar i alla husets hörn. Och sliter mitt hår... Fast det är samtidigt väldigt roligt. Tänk att en matblogg skulle få mig att upptäcka hur roligt det är att ta kort på allt och alla.

Jag hoppas att dagens bild gör maten rättvisa, för det var mycket gott. Det är inga vanliga köttbullar om ni trodde det. Nope. Jag har lurat familjen att tro det, men det är quornbullar. Lowe kom inspringandes i köket när han kom hem och sa att det luktade jättegott. Samma kille slukade bullarna på sin tallrik snabbare än jag hann blinka. Jag vet sedan tidigare att quorn kräver mycket kryddor och ändå kunde jag tagit i lite mer. Så var inte blygsamma med kryddningen.


Thaibiffar med jordnötssås, 4-6 pers.
600 g quorn (går att byta ut mot annan färs, men ta inte i så mycket ägg då)
1 dl vatten
1 dl havregryn (jag tog fiberhavregryn)
4 ägg
2 vitlöksklyftor, rivna/pressade
2 msk riven färsk ingenfära
(1-)2 msk röd currypasta
1 ½ tsk salt

Jordnötssås:
1 röd snackspaprika, fint tärnad
1 gul lök, fint hackad
2 vitlöksklyftor, fint hackade
1 tsk paprikapulver
1 tsk röd currypasta
250 ml krämig koksmjölk (eller slå av lite av spadet från en burk)
2 dl grovhackade jordnötter
½ tsk spiskummin
färsk koriander

Tina quornfärsen om den är frusen. Blanda vatten och havregryn så det får svälla en lite stund. Blanda det sedan med färsen, äggen samt kryddorna till en smidigt smet. Forma till små bullar. Stek dem runt om i lite olja. Vänd dem försiktigt med en sked.
Fräs paprika, lök, vitlök, paprikapulver och currypasta i lite olja. Tillsätt kokosmjölk, jordnötter samt spiskummin och låt småputtra i 5-10 minuter. Lägg ned quornbiffarna i såsen och klipp över färsk koriander.
Till detta åt vi en strimmelsallad med morötter, rotselleri och haricots verts samt ris.

18 kommentarer:

  1. Alltså vi får verkligen en klar bild framför oss över hur det ser ut när du jagar runt i huset med kamera, blixt och stativ. Tur du är inom sjukvården så det finns snabb hjälp att få om någon nu skulle snubbla:)
    Och bilden ser riktigt bra ut, tycker vi.

  2. Inställning på det närliggande fatet ser jag. Sånt är roligt att trixa med!

  3. Låter mycket gott! Jordnötssåsen verkar god!

  4. Jordnötssåsen låter smått gudomlig! Snygg också, inte sådär grågul som jordnötssås kan bli...

  5. Ja, det man inte vet har man inte ont av haha!!
    Maten verkar jättegod, jordnötssås är så himla gott!!

  6. Ser jättegott ut - och så fina färger :)

  7. Det ser verkligen läckert ut, bokmärker direkt!

  8. Jordnötssåsen verkar gott

  9. Så gott!!
    Visst är de roligt att fotografera. Jag vill ha ett nytt objektiv. När jag berättade för min sambo vad det kostade tyckte han jag var knäpp...

  10. Vad gott detta såg ut!!!

  11. OJ OJ OJ det här var en rätt i min smak. Jordnötssås är ju supersmarrigt!

  12. Stativ är kanon, vill också ha ett!
    Jordnötsås till thai-mat är ju så gott, kul att göra egen! Synd bara att sambon inte tål :P

  13. Bra stativ du köpt :) Superbild.

  14. Quorn, röd currypasta, thai = me like!! Jättefin bild Remsan och låter himla gott! (Du har rätt, quorn får man antingen marinera eller krydda rejält för någorlunda hyfsad smak!)

  15. Fasligt vad gott det såg ut!

    Kram

  16. Oj, oj, oj, bara rubriken och bilden fick det att vattnas i munnen!

  17. Remsan! De här åt vi precis till middag - så himla gott!!

  18. Vad roligt vännen att ni tyckte om det!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.