Bättre upp än prinsessbakelse

2/23/2012

Jag har varit hemma med Milia idag som är hängig och hostar värre än en storrökare. Vet inte vad hon åkt på, men segt är det. Den lilla tjejen har i vanliga fall ett häftigt humör (precis som sin mamma), vilket inte direkt blir mindre framträdande när hon är sjuk om jag säger så... Tillslut tyckte även Lowe att lillasyster var lite väl arg och sa: Snälla mamma kan du inte gör Milia glad. Jag bestämde då att vi skulle baka något och valet föll på en enkel cheesecake. Den kunde vi senare mumsa på när vi fikade på kökstrappan där vålsolen idag sken. Vi har en bred trappa som man kan kliva ut på direkt i från både vårt kök och vår matplats med utsikt över skogen. Trappan är det bästa stället att inta förmiddagskaffet på när solen kikar fram. Så en liten stund i solen har vi haft idag, men annars har tyvärr nästan hela denna dag spenderats inomhus. Men vad varmt det var när solen lös! Åh... Hoppas våren stannar kvar nu.

Denna cheesecake har en klassisk botten med digestivekex och smör, men grädden och äggen i den vanliga fyllningen är utbytt mot kondenserad mjölk. Den är i sin tur redan sötad så inget extra socker behöver tillsättas. Cheesecaken är smaksatt med pressad citron och mandarinklyftor på konserv. Krämig och lagom söt och alldeles alldeles underbar...

Mandarincheesecake, 8-10 pers.
200 g digestivekex, krossas
75 g smör, smältes
200 g philadelphiaost
1 burk kondenserad mjölk (sötad ska den vara), 397 g
1 citron, pressad saft
1 burk konserverade mandariner, 300 g

Toppa eventuellt med rivet apelsinskal, choklad eller fruktpuré

Blanda kexsmulorna med smöret och tryck ut i en pajform. Ställ formen i frysen så länge. Vispa ihop philadelphiaost, kondenserad mjölk och citronsaft till en slät smet. Låt mandarinerna rinna av. Jag kom på efteråt att jag kunde ha använt spadet och gjort en snygg spegel ovan på cheesecaken, så spara spadet om ni vill göra så. Bred ut hälften av ostsmeten på kakbotten, fördela mandarinklyftorna i formen och täck med resten av smeten. Ställ in formen i kylskåp i minst 3 timmar.
Vi testade att frysa in resten av kakan, men den blev lite väl hård då tyckte jag vilket Lowe inte höll med om. 1-2 timmar i frysen blir i så fall lagom, men inte längre.

Så här ser burken ut på den kondenserade mjölken jag brukar köpa, så håll utkik efter ettiketten bland bakingredienserna i din matbutik.

19 kommentarer:

  1. Mums! Här blev det också tårta idag - marängtårta!
    Brukat köpa den där kondenserade mjölken men har gått över till en annan nu som jag inte minns vad den heter. Men den står i hyllan met utländska varor och är typ en tia billigare. Lika god och bra!

  2. Fryst cheesecake är klart godast, mycket godare än den som hamnar i ugnen! Friskt och fräscht låter det med mandarinklyftorna i.

  3. jag håller med mårtenssons, fryst cheesecake är mycket godare än den som ska in i ugnen! den här såg riktigt god och vårig ut, fick nästan lite påskkänslor av den och idag har det ju varit så himla fint vårväder så det har nästan känts som påsk :)

  4. Låter riktigt gott!
    Härligt att ni njutit av det fina vädret, kändes nästan som våren har kommit (för att stanna förhoppningsvis!).

  5. Gahhhh ser så gott ut kram Sofia

  6. Mmm....härligt med fika på trappan. Var lite blåsigt i skåneland men soligt och fint! Ja, känns att våren är på gång men tyvärr är det ju bara februari fortfarande...

  7. Ostkaka är min största favorit.IPolen bakar man olika sorters som heter sernik.

  8. Nu vattnas det i min mun. Och jag vet att jag har en sån där burk i skafferiet sedan jag gjorde din banoffee pie och köpte två burkar för säkerhets skull. Blir nog cheesecake här till helgen skulle jag tro :)

  9. Gottgott!! Jag fullkomligt älskar mandarinklyftor på burk! Denna måste jag testa nån gång!!

  10. Vilket mumsigt recept! Tack! Ljuvligt med fika i solen en dag som denna! Kram!

  11. Fräsch och våraktig ostkaka! Roligt att där inte är ägg i :)

  12. Gav mig vårkänslor, härligt och gott!

    Ha en underbar helg!

    Kram Malin

  13. Gott och fräscht! Har inte ätit mandarinklyftor på burk sedan jag var liten... Och visst blir det roligare att fota också i riktigt dagsljus? Förutom allt annat med våren som är så härligt ser jag verkligen fram emot trevligare bilder à la naturel.

    Hoppas dotra kryar på sig snart och blir glad igen. Trevlig helg till dig!

  14. åh de där ser ju läckert ut och farligt gott,mums

  15. NÄR kommer du och gör mig lite glad, jag kan också ha ett jä*la humör!

  16. Jag tycker också bäst om fryst cheesecake. Blir mycket fräschare.
    Igår var det riktigt vårväder i Kalmar, men idag känns det återigen att det är bara februari...
    Ja du Moma, visst börjar det blir på tiden att jag gästar din stad (läs ditt kök)!

  17. Nämen ÅH ivlken ljuvlig skapelse! Fast jag kan inte med mandariner i bakverk, så jag får nog skippa dem ;)

  18. åå.. herregud. Vilket bakverk ;) Bättre än prinsesstårta helt klart!

  19. Mmm den kakan såg ljuvlig ut!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.