Frukost i bistron

2/19/2012

Varför har du inga inlägg om frukost? frågade min man. Kanske för att jag nästan alltid äter bara keso och frukt på morgonen. Inte för att jag åter någon diet utan för att det går snabbt och lätt att stoppa i sig rysligt tidigt, men jag står mig också länge på det. I perioder äter jag även gröt, men keson mättar bättre. När vi arbetar tidigt (start kl 6:45) så vet vi inte när eller om vi får förmiddagsfika. Vi är inte bittra, men så surt kan det vara i vården. Jag tycker ändå att frukosten är det bästa målet på hela dagen och sitter gärna länge vid frukostbordet de dagar jag inte behöver stressa iväg på morgonen. Vi kallar det helgfrukost även om jag är ledig en vardag, för då vet alla att det innebär att mer dukas fram och det äts i lugn och ro. Så det är kanske på tiden att jag bjuder på ett kvalitativt frukostinlägg. Välkommen in i bistron på en "helgfrukost".


Jag har nästan helt snöat in på långjästa bröd, som bakas med liten mängd jäst och jäses lång tid i rumstemperatur. Glöm de kalljästa bröd ni testat, de långjästa blir mer som surdeg i konsistensen.  Denna gång blev det dock en annan återkommande favorit hos oss, långpannebröd! Toppen att få en hel långpanna med brödrutor. Dessa blir luftiga, men ändå aningen sega.

Långpannebröd med bovete, 1 långpanna/12-16 rutor
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
3 msk sirap
2 msk olja
2 tsk salt
2 dl krossat bovete
1 dl krossat linfrö
10 dl vetemjöl special

Lös jästen i vattnet. Blanda ned sirap, olja, salt, bovete, linfrön och mjölet. Arbeta med elvispens degkrokar eller i maskin i ca 5 minuter. Jäs övertäckt i 30 minuter. Tryck ut degen direkt på en bakplåtspappersklädd långpanna. Skär i 12-16 rutor. Jäs övertäckt ytterligare 30 mininuter. Sätt ugnen på 225°. Grädda mitt i ugn i ca 20 minuter.

Ägg måste en helgfrukost innehålla. Jag äter mina helst tillsammans med sill eller kaviar och Berra vill ha örtsalt på sina. Det vi dock har gemensamt är att vi kan äta hur många ägg som helst. I alla fall Berra, så han får en tilldelad äggranson, för släpper man han fri bland de kokta äggen behöver vi skaffa en höna.

Varför inte passa på att göra lite egen färskost. Finns det något godare än färskost och lite marmelad eller lemoncurd på färskt bröd? Ät den naturell på frukostmackan eller smaksätt den och bjud den som dessertost. Löjligt enkelt att göra!

Hemlagad färskost, ca 3 dl
2 dl crème fraiche
2 dl matlagningsyoghurt
½ tsk salt
ev. ½ krm svartpeppar
kan även smaksättas med vitlök, någon örtkrydda, soltorkade tomater eller oliver

Värm crème fraiche och yoghurt till cirka 45°. Låt blandningen stå kallt och rinna av i ett kaffefilter i cirka fyra timmar till en krämig massa. Skrapa ur den i en skål och smaksätt med salt. Vill du servera den som dessertost så krydda med peppar och annan smaksättning.

Och vad vore en helgfrukost utan hemgjord rostad müsli?! Jag tycker inte om att bara blanda olika gryner för den müslin blir läskigt uppblött i yoghurten tycker jag. Så ugnsrostad vill jag ha den. Du kan i stort sett blanda i vad du har hemma i skafferiet och det du tycker är gott. Smaksätt med någon god krydda så som kanel, pepparkakskryddor, kakaonibs, vanilj eller koncentrerad juice (byt då ut vattnet) och gör den så söt som du vill ha den. Även om du sötar din müsli mer än jag gjort så kommer den säkert ändå ligga i lä jämfört med de crunchmüsli du kan köpa i affären.

Vaniljmüsli, drygt 1 liter
5 dl fiberhavregryn
3 dl bovetekross
2 dl hackade nötter, jag tog cashew och mandel
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl linfrö
1 dl vatten
½ dl flytande honung
½ dl rapsolja
1 tsk vaniljpulver (jag köper en liten burk ekologiskt på Coop), eller ta i lite vaniljsocker efter rostning

Sätt ugnen på 175°. Blanda alla gryn och frön på en långpanna utan papper. Blanda vätskorna och stänk över grynen. Krama sedan in vätskan i grynen så det blir klumpar. Grädda i 30 minuter, men vänd 2-3 gånger under tiden så müslin inte bränns. Låt svalna och förvara i burk med lock.

Så hela detta inlägget får bli mitt bidrag till Månadens sötsak hos Söta Saker där denna månads tema är just frukost.

18 kommentarer:

  1. Den där frukosten hade jag inte tackat nej till :-), ser supregott ut

  2. Hej Remsan! ¨Helgfrukosten¨ är den bästa frukosten, eftersom man har tid att njuta då. /Urban

  3. Den där frukosten ser GRYM ut! Jag ska testa färskosten! :-)

  4. Tjoballo vilken frukost, så mycket gott på den tabletten... Ägg blir det oftast här till helg/onsdagsfrukost, även om vi gillar våra riktigt löskokta, och vi är nog som Berra båda två:)
    Långjäst bröd har vi inte provat, däremot gör vi gärna nattjästa varianter.

    Ni inom vården är verkligen änglar, det hoppas vi du vet!

  5. Älskar långjäst bröd! Gjorde ett till idag som fick surdegskaraktär med linfrön och solroskärnor!

    Frukost hos dig såg inte dumt ut... när kan jag komma? ;)

  6. Oj, det var inget dåligt frukostinlägg ju! Roligt med brödet, stod precis i duschen och tänkte på att jag inte har bra brödformar hemma, och undrade om man kunde göra bröd i långpanna.
    Lämpligt!

    Jag älskar frukost, och äter rejäl oavsett vilken tid jag går upp, skippar dusch morgontid och fixar allt på kvällen innan för att få äta frukost i lugn och ro =)

  7. Visst är "helgfrukost" så himla gott och mysigt. Jag kastaar också ofta i mig något enklet till frukost på vardagen. Hinner liksom inte sitta länge med det..men på helgen så. Massor med goda tips har du på ditt frukostinlägg. Kommer jag nog att återkomma till..Ha en bra vecka.

  8. Müslin ser väldigt spännande ut! Härligt med frukosten och så fint att helgfrukostar avnjuts i dagsljus så blir fotografierna också klarare.

  9. Är också frukostmänniska. Har skjutit länge på brödbak nu. Köper jäst o datum hinner passera. Ska nog testa ditt långpannebröd till helgen. Ser gott ut!

  10. Verkligen kul att lyfta fram frukost också! Men usch vilken ågren och mindervärdeskomplex jag fick nu... Jag bakar inte bröd, gör inte egen färskost eller müsli så där har jag inget att komma med. Men tack för att du visar hur det skulle kunna vara, jag ska bara se till att Mannen inte får reda på det :-)

  11. Wow, vilken härlig lyxfrukost och så fint uppdukat!

  12. Kul med en matblogg från rätt sida Sverige. Själv är jag utflyttade från Karlskrona sedan många många år, men hjärtat är allt kvar däre nere!

  13. Hej!

    Jag undrar om du vet om man skulle kunna jäsa brödet under natten?

    Underbar blogg du har!

    /Jenny

  14. Visst är frukosten en underbart skön stund när det finns tid att njuta av en massa gott. Ni som är sugna på att testa något av recepten hittar mer inspiration under kategorierna müsli och bröd-långpannebröd.
    Jenny, jag har ändrat jästid och jässätt flera gånger och utgått från ett vanligt brödrecept. Kanske inte just långpannebröd, men det borde funka. Ta kallt vatten istället och 50 g jäst och jäs brödet kallt eller ta kallt vatten och 5-10 g jäst och jäs degen i rumstemperatur.
    Erica G, visst är detta rätt sida av Sverige! :-) Karlskrona är en fantastiskt mysig och vacker stad. Så även Kalmar, så klart.

  15. Oj vad många bra grejer på en gång! Jag är i ständigt behov av frukost tips eftersom det är så trist att äta frukost...
    //Lottzy

  16. Vaniljmüsli måste jag testa! Och så mysigt med helgfrukost några fler dagar i veckan, men det är du verkligen värd när du är uppe så tidigt vissa dagar. Det hade jag aldrig orkar, ingen morgonmänniska direkt... :)

  17. Ser fantastikst gott ut och haller med om att langjast brod ar riktigt gott! Har faktiskt heller aldrig lagt upp nagot vidare recept pa frukosten....ska nog se till att tanka ut nagot jag med:))

  18. Vilken trevlig lite titt in i din bistro. Frukost ÄR gott, jättegott till och med. Men då måste man ha tiden...
    Ska testa färskostreceptet, det hade varit något att skryta med det, egen ost.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.