2-rätters med karibiska smaker

2/13/2012

Detta hade kunnat vara morgondagens Alla hjärtans dag-middag, för är det något som ligger oss varmt om hjärtat så är det Karibien. Året innan Berra och jag åkte till Thailand och gifte oss, så hade vi redan bestämt att vi skulle gifta oss utomlands men ännu inte vart. Så vi funderade på Tobago dit bland annat resan skulle gå, men en av oss fick kalla fötter... Riktigt så allvarligt var det inte, men vi fantiserade mer än planerade bröllop. Fast vi ångrade oss när vi kom dit. Vi kom till himlen på jorden! Vi blev kära i den vackra naturen, i människorna, i musiken, i maten, i drinkarna, ja vi blev banne mig ännu mer kära i varandra. Detta var gårdagens söndagsmiddag och alltså ingen romantisk Alla hjärtans dag-middag, men helt i kärlekens tecken.
Att jag återigen använt mango i såsen beror helt enkelt på att de hade 4 mango för 10 kronor på Coop! Jag var tvungen att fråga personalen på frukt och grönt vad det var för fel på dem... Inget, den var tvärtom mycket goda.

Jerkkryddad kyckling med mangosås, 4 pers
600-700 g urbenade kycklinglårfiléer
1 tsk mald svartpeppar
1 tsk mald kryddpeppar
1 tsk mald ingefära alt. lite riven färsk
1 tsk mald kanel
1 tsk chilipulver alt. 1 färsk chili hackad
1 tsk paprikapulver
1 tsk salt
2-3 msk olja
timjan
1 lime, klyftad

2-3 stora potatisar, i klyftor
2 sötpotatisar i klyftor
2 morötter, i stavar
olja
flingsalt

Mangosås:
2 dl matyoghurt
1 mango, skalad och riven (serverade ytterligare 1 mango tärnad till)
salt och vitpeppar

Sätt ugnen på 250°. Lägg kycklingdelarna i en påse. Blanda alla kryddorna och häll i påsen tillsammans med ett par matskedar olja. Gnugga in kryddorna i kycklingen.
Lägg rotfrukterna i en stor ugnsform eller på en plåt. Fördela kycklingen mellan/på dem.
Sätt in i mitten av i ugnen i 20-25 minuter. Strö över färsk timjan och limeklyftorna vid servering. Blanda matyoghurt med den rivna mangon och smaka av. Låt var och en pressa lime över kycklingen innan den äts.


Ananas- och kokospaj, 6 pers.
1 färsk ananas, skalad och tärnad (spar eventuellt toppen till dekoration)
2 ägg
½ dl socker
50 g smör
½ dl sirap
4 dl kokosflingor
1 lime, i skivor

Sätt ugnen på 200° (eller sänk temperaturen om du lagat kycklingen innan). Lägg ananasbitarna i en smord ugnsform. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och låt svalna något. Blanda smör, sirap, kokos och äggvispet. Häll smeten över ananasen. Grädda pajen i 20 minuter tills den fått fin färg. Garnera med toppen från ananasen och limeskivor. Servera pajen tillsammans med vaniljglass. Psst... Det är även här gott att pressa limen över.

15 kommentarer:

  1. Vilken underbar söndagsmiddag!
    Och så billiga mango du hittade, det tackar man ju inte nej till mums! Efterrätten... yummie säger jag.

  2. Ser inte dumt ut alls. Hittade till samma mangoparadis på coop här, så min plan är att försöka mixa ihop smarriga drinkar :)

    Ha en finfin vecka!

  3. 4 för 10?!?! Håkan gapar med hakan nere vid knäskålarna just nu, de kan inte ens köpa in dom så billigt, förslut! Märks att det är en affärsanställd som läser då:)
    Vilken finfin söndagsmiddag, absolut något som passat perfekt för en allahjärtansmiddga.

  4. Vilken middag, recepten sparar jag

  5. Herregud, hade jag inte varit mätt innan hade jag blivit det nu bara genom att läsa. Vilken god kycklingrätt det verkar vara. Massor av goda kryddor! Mangosåsen verkar väldigt fräsch till. Och efterrätten med ananas och kokos låter jättegod.

    Alla Hjärtans Dag borde vara varje dag så då gör det ju inget att den här middagen redan har avnjutnits.

    Kollade inlägget om ert bröllop också... Vad säger man. Fantastiskt. Jättefina är ni! Det där med rikedom slår nog in så småningom. Fast det beror ju lite på vad man räknar som rikedom ;-)

  6. Wow, så billiga mangon och den pajen låter verkligen god :)

  7. mumma va gott

  8. Lindha Johansson sa...

    Jag som älskar mango önskar att jag bodde i Kalmar och kunde handla. Men varenda gång smakar de mögel, även ICAS frysta mango i tärningar.
    Färsk ananas smakar och luktar också ofta mögel. Men det är tydligen fel på MINA lukt- och smaklökar för det är ju aldrig någon annan som reagerar när det gäller frukt & grönsaker.

  9. Kul att de kan ha lite "rea" på frukt och grönsaker ibland. Kan tycka att de roliga grönsakerna alltid är för dyra. Och mangon är sällan riktigt mogen. Jerk gillar vi i detta hemmet!

  10. Ser fantastisk gott ut =) Jag vill även önska dig en kanon trevlig alla <3-dag!!
    Kramkram

  11. Det blev en pre-smekmånad i Karibien låter det som ;) Tack vare Moma och nu även dig så blir jag bara mer och mer sugen på att dra kosan dit...
    Gjorde någon liknande paj för ganska länge sedan, och hade även rom i (tips från Moma) så att det blev en trevlig PinaColadapaj!

  12. Jag kan ju bara säga att på
    A: håller jag med.
    B: Håller jag med.
    C: Håller såklart med där också!

    Just nu har jag en grym längtan till Tobago då två av min vänner är där samt halva Sonens utomlandsboende tobago-släkt, säg mig, VAD gör jag här hemma? Och snart så drar karnevalen igång också, lite (läs m-y-c-k-e-t) synd är det allt om mig!

    Mumsig mat du hade gjort :-)

  13. Moma, jag vill också... Ska vi planka in på något plan? Finns säkert någon med stor resväska. Jag kan vara vig om det krävs. Kanske inte helt sant...

  14. Åh, vilken fin middag! Men jag kan inte smälta att det fanns så billiga och goda mango att köpa. Go coop!

  15. Planka låter som en genial idé, shooot! (Hur nu det ska gå för mig som knappt lyckas ta mig igenom en tunnelbanespärr med sl-kort utan att klämmas ihjäl...)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.