Lila mat

2/06/2012

Först blir barnen glatt överraskade av att gratängen är lite lila och sedan jättebesvikna att det är rödlök som gett den fina färgen. Man kan nämligen dö lökdöden... Vi skojar om det hemma hos oss, för är det något som barnen är livrädda för så är det lökbitar i maten. Mycket kan slinka ned av bara farten tillsammans med maten, men lök är rent livsfarligt.
Dagens recept är ett perfekt vardagsrecept som är klart på ungefär en halvtimme. Finns bara ett krav eller två kanske jag ska säga, ni måste tycka om fisk och kräftost. Jag har gjort om orginalreceptet lite för jag tyckte smaken av kräftosten tog över för mycket, men det blir en mycket krämig sås till gratänen.

Och jag fortsätter envisas med mina råkostsallader i riktigt skolmatbespisningsanda. Jag vet att ni är många som ryser av tanken på skolans olika vitkålssallader, men jag tyckte då och gör fortfarande att kål är perfekt att blanda med frukt och servera som sallad. Gottit oavsett vad ni tycker, så det så!


Fisk- och kräftgratäng, 4 pers.
500 g torskfilé eller. sej
300-400 g kräftost
150 g kräftstjärtar utan skal
2 små röda lökar, hackade
1 dl matyoghurt
½ citron, saften
½ dl dill
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

Potatismos:
1 kg potatis, skalad och tärnad
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
50 g smör
1 dl mjölk
2 äggulor

Sätt ugnen på 225°.
Koka potatisen mjuk. Slå av vattnet och mixa tillsammans med övriga ingredienser till ett mos. Lägg fisken i en smord ugnsform. Krydda med salt och vitpeppar. Fördela potatismosen runt om fisken. Blanda kräftost med kräftstjärtar, yoghurt, lök, citron samt kryddor. Häll såsen över fisken. Gratinera i 15-20 minuter.

19 kommentarer:

  1. Älskar rödlök, men måste hålla med dina barn, haha...min mage dör lökdöden av rödlök, får så ONT :P
    Fint matchat med duken till maträtten!

  2. Hahaha, dö lökdöden vill man ju inte görs!

  3. Lök måste man ha, snyggt och gott! Ser snyggt och gott ut tycker jag!

  4. Ojdå, är det så farligt med lök, det hade vi ingen aning om, lökdöden vill man ju inte riskera!
    Och vad gäller kålsallder så står vi helt och hållet på din sida

  5. Åh vilken härlig färg den fick :) Lökdöden låter ju dock farligt... Jag måste vara immun ;)

  6. Kål ÄR gott oavsett! Och gratängen verkar så där så jag kan äta hela själv!

  7. Låter som en god fiskgratäng, ja det här med lök känner jag igen, nyss fyllda 4-åringen har aldrig brytt sig om lök innan, älskar grönsaker, men nu har löken upptäckts :-), spelar ingen roll om den är millimeterstor, han ser den ändå :-), som tur är funkar det fortfarande i tex köttfärssås och sånt, sparar receptet så att jag kan testa det.

    Vitkålsallader klarar jag fortfarande inte av, minns med rysning när de hade lingonsylt i, sonen har fått en bättre start på dagis och gillar den där, vi får väl se vad som händer sedan när han skall börja skolan

  8. Du får medhåll på råkostsalladerna! Lök - lika naturligt som salt och peppar, enligt mig! Jobbar med att övertyga mina barn!

  9. Rödlök använder jag mycket! Fina färger på maten igen :)

  10. Ser jättegott ut! Dö lökdöden, ojdå... ;-)

  11. En matbild man blir glad av! Vilka fina färger.
    Jag gillar lök jag, vit, gul, silver, purjo - bring it on!
    Vad smart med kräftost i grtängen, det får testas vid tillfälle.

  12. Ser jättegott ut !
    Och jättefina färger :)

  13. Mmm, ser jättegott ut!
    Kul att du hittade till mig, så jag hittade in till dig. Massor av gott fan jag här.

    Kram Malin

  14. Ser väldigt gott ut. Haha lökdöden var jag rädd för när jag var liten och, dessutom fanns det svampdöd och grönsaksdöd också....som tur är kommer man ur det ;)

  15. jag tycker att gratängen såg jättefin ut, och god också om man pillar bort kräftstjärtarna :)

    haha, vad är det med barn och lök alltså? (eller ja, en del vuxna också) jag är visserligen inte alls förtjust i rå lök, men i mat är det ju jättegott!

    och du, vuxenvarianten av AD-droppar ska doseras minst EN varje lördag för bästa resultat ;)

  16. Barn och lök är inte helt enkelt,gratängen verkar annars riktigt god

  17. Ja, akta er för lökdöden :-) Men man kanske blir immun med åldern om vi har tur.
    Cupcakefluffan, jag gillar till och med vitkålssallad med lingonsylt i... Jag tror jag blev hjärntvättat i skolmatsalen snarare än avskräckt.
    Pernilla, låter som jag snarast måste få ordinerat lite AD-droppar! Vem vet vad man annars får för konstiga symtom.

  18. Ska försöka tänka lila...lila är ju helande. Oj lökdöden har jag aldrig hört talas om;)

  19. Ska försöka tänka lila...lila är ju helande. Oj lökdöden har jag aldrig hört talas om;)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.