Helgen i bilder

2/05/2012

Vilken helg vi har haft! Underbart vinterväder med både sol som varit framme och vackra tjocka snöflingor som dinglat ned. Igår begav vi oss till pulkabacken för spela rysk roulett med livet. Vet inte när jag blev så harig eller så har jag alltid varit det, men jag kan säga så mycket att jag hellre åker stjärtlapp än snowracer.

Vi packade ned varm choklad och några stackars lussebullar som låg och skrotade i frysen. Liiiten aning kallt att stå still och fika dock. Fast det hindrade inte oss som ni ser.

Lowe som först inte ville följa med till pulkabacken ville sedan inte åka hem. Och det verkade som många valt att stanna inomhus för vi var helt ensamma i backen. Vilket kan ha varit tur eftersom jag hade ingen som helst kontroll över hur jag for fram. Vet ni hur lätt det är att styra en stjärtlapp?

För att tina upp oss har vi badat varmt och eldat öppna spisen. Det enda som är synd i vårt hus är att vår kamin finns i köket, men det hindrar inte oss från att mysa framför den i alla fall. Och det är ändå i köket alla häckar oavsett om kaminen är tänd eller inte.

Självklart har vi även suttit bänkade framför Melodifestivalens första deltävling. Fick bli en god cava i glasen denna gång, för att sitta bubbellös framför mello är det nästan böter på, eller hur?


Barnen skapade feststämning på sitt eget vis. Jag köpte dessa sugrör på skoj en gång för att de påminner mig om mina barndoms nyårsaftnar. Tycker de andas 70-tal :-) När vi satte fram maten och fyllde glasen sa Lowe: Det här är livet det! Jag håller helt med. God mat och dryck, feststämning och Melodifestivalen.

Vi hade bestämt att vi skulle äta tapas när mello drog igång, men eftersom vi var så mätta efter middagen bantade vi ned utbudet en aning. Lite blandad frukt på ett fat och lite italiensk chark tillsammans med ostar på ett annat. Testade en prosciutto som var smaksatt med rödvin, som vi alla tyckte var mycket god. Lowe tyckte vi kunde gjort lite finare munsbitar och trädde själv upp melon och prosciutto på tandpetare. Salamin ni ser är spinata calabra, den absolut godaste av alla sorter tycker vi.

Men vad är det här för små godingar då? Jo, något som jag varit sugen på att testa ett tag. Jag tror att jag såg det hos Pickipicki, men jag har letat hos henne utan att finna något recept. Så jag gjorde en chansning själv. Det är pankopanerad och friterad chèvre. Ja, ni hör ju själva att det inte kan vara annat än gott. Jag doppade bitar av getost i först vetemjöl, sedan uppvispat ägg och till sist panko (asiatiskt ströbröd). Hettade upp olja, ca 1 cm högt, i en stekpanna och friterade de små godingarna. Lät dem rinna av en aning, åt och njöt...

Om jag tyckte rätt låtar gick vidare? Euphoria var klart bäst! Loreen skulle gått till final redan förra året tycker jag. Det har blivit många löprundor med my heart is refusing me i hörlurarna. Nu väntar vi spänt inför nästa lördag och en ny delfinal!

16 kommentarer:

  1. Så fina bilder och så mumsig mat :)

  2. Vilken härlig helg!

    Här var det lite för kyligt för att kunna njuta av några uteaktiviteter.

    För första gången kände jag att en långfilm var att föredra före Mellon, men nu är barnen så stora att det ville vara med och välja...

    Tur att Loreen var med kan jag väl säga, för resten var verkligen inget att ha. :)

  3. Ser fantastiskt trevligt ut! Kramkram

  4. Vilka härliga bilder! Festligt värre!
    Kan berätta att det var supermycket folk ute och åkte pulka i söndags, iaf i cellgraven där vi var. Men det kanske berodde på att solen var framme lite mer den dagen.

  5. Hihi, kommer ihåg sist jag åkte snowracer och insåg att det gick liiiite snabbare än när jag var barn, när vi var två vuxna på den...

    Vilken härlig blandning av plock! Ska försöka få tag på salamin och testa den friterade getosten. Mums!

  6. Undrar när man åkte snowracer/stjärtlapp senast? Man blir ju nästan lite sugen...
    Panko, ost och frityr, what can I say? Genialt!

  7. Toppendag och kväll verkligen! Den pankofriterade osten, tror du det skulle funka lika bra med brieost? Är inte så förtjust i chêvre... Men brie kanske blir för löst?

  8. Vilken vinterdag! Inte lika mycket snö här men brukar inte behövas mycket för att kidsen ska hitta till pulkabackarna.
    De där små godingarna får jag nog testa!

  9. Vilken härlig helg! Milia är bara för söt på bilden vid kaminen!

  10. Underbara bilder, underbar helg! Tack för titten!

  11. Lotta jag tror absolut det funkar med brie. Jag tänker testa med det eller camembert nästa gång.
    Sofie, testa dem! Eller gör dem med annan ost.

  12. Vilken härlig helg och vad många fina bilder!

  13. Vilken härlig helg och vilka trevliga tilltugg! Så fint och roligt med snö, här nere har vi inte ens en ynka flinga..

  14. Vilken härlig helg, så mysigt det ser ut där framför kaminen i värmen:)

  15. Mums med Cava och småplock : ) kram Sofia

  16. Vilken härlig blogg kul att du hittade mig så jag kunde hitta dig : ) kram Sofia numera följare av din fina inspirerande blogg!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.