Vegetariska pastarosor

2/20/2012

Jag har en vegetarisk rätt som är återkommande hemma hos oss fast i olika skepnad. Någon gång har jag gjort den som en lasagne och ett par gånger som canneloni. Såg i Coops folder att de gjort snygga pastarosor, vilket jag gett mig på en gång tidigare med en hel del svordomar som krydda då pastaplattorna sprack och inte alls gick att rulla.Jag kan säga att det såg ut och lät lika fult denna gång... Så jag förkokte mina pastaplattor ½-1 minut innan jag fyllde dem och då gick de att rulla så fint. För visst både ser det snyggare ut och låter coolare med pastarosor än lasagne. Hur ni än väljer att göra med era pastaplattor så är detta mycket gott.


Vegetariska pastarosor, 4 pers.
250 g färska pastaplattor
200 g svamp, i mindre bitar
1 squash, tärnad
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
200 g Philadelphiaost
200 g färsk spenat (använd 1/3 till att fylla pastarullarna med)
1 pkt/burk krossade tomater
3 dl vispgrädde
½ dl chilisås
1 tsk torkad basilika
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
100 g riven mozzarella
200 g cocktailtomater

Fräs svamp, squash, lök och vitlök i lite olja. Blanda ned philadelphiaosten och smaka av med salt samt peppar. Dela pastaplattorna på längden till tre remsor. Lägg ett par spenatblad och en stor sked grönsaksblandning i ena änden på pastaremsorna och rulla ihop dem. Ställ rullarna i en ugnsfast form. Blanda krossade tomater, grädde, chilisås och kryddor. Häll såsen över pastarullarna. Strö över med riven mozzarella, lägg lite av spenaten och tomaterna runt omkring. Sätt in i ugnen cirka 25 minuter.



16 kommentarer:

  1. åh gu vad läckert,detta skulle ja allt vilja äta nu,mums supergott verkligen

  2. Använder alltid färska plattor när jag gör canneloni. Absolut lättast! Verkligen snygg rätt!:)

  3. Vackert och gott ser det ut. Jättefina och fräscha bilder!

    Påminner lite om Pasta Delizie som jag har gjort en gång och då osade det katt kan jag säga just maa rullandet och plattor som sprack. Det blev inte snyggt men smakade gott...

    Det här receptet sparar jag gärna och provar.

  4. Men gud så gott! Nu blir jag sugen på delizie!

  5. Vilka vackra, du borde framkalla bilden och rama in i köket =)

  6. Snyggt! Båda bilder är så snygga med nummer två är grym :)

  7. Underbara bilder Remsan! Och låter mycket gott, detta ska jag testa var så säker kram!

  8. Det här såg bara så fantastiskt gott ut.
    Du tar så fina bilder, ljuvliga :-)

    Kram och ha bra

  9. Ser mycket gott ut!!! Som vanligt :)

  10. Ser fint ut och gott var det säkert :)

  11. Ser jättegott ut! Jag har bara gjort med ost och skinka, men din version låter betydligt roligare. :)

  12. Vilka superfräscha bilder!

  13. Visste inte att det fanns en rätt som hette pasta delizie. Googlade på det och insåg att det kanske hade varit lättare att hyvla squashen tunt och rulla ihop med pastan.
    Tack för alla era snälla ord! Även för en icke-pasta-frälst (jag) var det gott :-)

  14. ÅH så gott med canneloni, det är ju så lätt att göra med! Den godaste ja ätit är en svamp och kyckling canneloni på Pizza Hut haha, hoppas denna slår den! :)
    Ser fram emot ditt bidrag! Ja banan hade nog passat jättebra i den pajen :)

  15. Jag fick sån inspiration så jag var tvungen att göra egna :-) Tack för tipset!

  16. Ser super gott ut!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.