Fettisdag

2/21/2012

Alla som inte har ätit en semla idag räcker upp en hand. Jag tillhör dem som mulat i mig en semla idag, men bara en. Jag har faktiskt inte alltid tyckt om semlor, i alla fall inte några andra än mammas egna. Det berodde på att jag inte gillade grädde, vilket är helt ofattbart idag när jag använder så mycket grädde att jag borde ha VIP-kort på gräddhyllan. Jag fick avsmak för grädde då jag i tonåren fick höra av elaka klasskamrater att jag var så smal att jag inte såg frisk ut, så jag blandade vispgrädde med O´boy och drack för att gå upp vikt. Helt sjukt! Idag har jag inte de problemen längre, jag varken lyssnar på elakheter eller kämpar för att gå upp. Och äter semlor för att jag tycker det är gott. Jag vill ha tydlig kardemummasmak i bullen, gärna med inte allt för fint stötta kärnor. Likaså madelmassan vill jag har lite mandelbitar i och så måste det vara god grädde, för det finns semlor med fulgrädde.
Hur äter du din semla? Äter du locket först eller tar du stora tuggor rakt över? Eller mumsar du i dig grädden först och bullen efteråt? Eller tillhör du rent av dem som äter semlan i en skål med varm mjölk?
Milia slickar först av florsockret på locket och äter sedan upp det. Därefter slickar hon i sig grädden, helst genom att doppa fingrarna i den och till sist slinker bullen och fyllningen ned. Själv äter jag min rakt över. Mmm...

20 kommentarer:

  1. Hej! Semlor det är goda grejer det. Jag brukar göra varm O´boy i en tallrik där jag sedan sänker ner min semla, sedan är det bara att äta den med sked. Mumsigt värre!!! /Urban

  2. Den gamla hetväggen är dessvärre inget för mig. Passerade brickorna med semlor som lunchgästerna fick ta för sig av idag - alldeles gratis! Locket med florsocker och lite grädde har slunkit ner några gånger men då jag varken gillar kardemumma eller mandelmassa så är ju semlor helt fel för mig...

    Fast det är fasligt snygga bakverk!

    Jättefina semlor

  3. Jag äter locket först, skopar grädde med locket :) och sedan resten!

  4. Själklart åker locket in i gapet först. Sedan är det upp till bevis att man har en mun som kan gapa över heela semlan, inga skedar inte ;)

    Jag har satsat på chokladsemlor i dag för att blidka äldste sonen som inte är så förtjust i vare sig mandelmassa eller grädde. Men de gick minsann ner både en och två och tre slank ner :)

  5. jag har inte ätit en enda semla idag! och tänker inte göra det heller. är däremot mycket upprörd över att behöva dela dag med semlor och pannkakor som är bland det äckligaste jag vet. det borde vara internationella chipsdagen idag! just sayin'...

  6. Hihi, Milia är för söt! Självklart inmundigades det semlor hos familjen Blücher idag! Jag fick också alltid höra att jag var sjukligt smal när jag var liten, ändå upp till jag blev 18 och något oförklarligt bara hände och jag gick upp säkert 10 kilo på ett halvår.

  7. Jag är inget semlefan faktiskt. Det är något med grädden. Och att det är som en hel middag.

    Gjorde semlor idag dock, med egensvängd mandelmassa. Oskalade mandlar, vilket gjorde mandelmassan med nötig, mycket gott!

  8. Alltså jag är så sugen på en semla så jag skulle nästan kunna göra vad som helst för att få en, MEN sitter på jobbet o det finns inte mkt att göra åt det... Kanske får bli en i morgon. Jag älskar semlor! Kram på dig!

  9. jag har förvisso inte ätit semla idag... mest för att bageriet på jobbet inte har den bästa semlan... å ska jag äta semla ska den va god...

    men locket åker av först... lite grädde skopar jag upp med locket... sen får hunden lite grädde som jag skrapar av... sen äter jag njutningsfullt av hela bullen... tills dess att jag inte orkar mer å då får vovven resten....

  10. Berra missade semla på jobbet idag! Hade vi inte fått det på jobbet idag hade Helena sagt upp sig:- )

  11. då får ja räcka upp handen,men pannkakor har jag ätit i alla fall då de är pannkaks dagen oxå i dag,har oxå inte ätit grädde sen kanske 2 år tillbaka och nu är ja stammis och har jämnt de i kylen.

  12. Inte direkt några fantaster av fastlagsbullar vi heller, men en vars slank det ner i dag. Precis som du skriver så får det gärna smaka mycket kardemumma om bullen och absolut ska det vara riktig grädde och mandelmassa, inget konstgjort skräp inte!
    Locket med lite grädde, sen resten med sked.

  13. Ha ha, Urban du är skön du!
    Semlor kan verkligen smaka så olika. Det är den enda vetebrödsbakverket som jag verkligen tycker om, fast det räcker med ett par per år.
    Pernilla jag ska absolut äta lite chips dagen/dig till ära!
    Kan tänka mig att Helena åt upp Berras semla med... :-D

  14. Så himla orättvist, jag har varit sugen på hembakade semlor i flera veckor så i söndags bjöd jag in min mor & Far, Syster, Svåger och Småsmulorna att komma på gulasch och semmel middag idag. I söndags bakade jag bullarna som jäste för länge och smakade surt, så de åkte i sopen. Igår skulle jag ha bakat nya och ha förberett gulasch, men när jag kom hem klockan 20 så upptäckte jag att jag låst mig ute och det fanns ingen Son i sikte så jag fick ställa in middagen idag :-( Men jag gör ett nytt försök till helgen...

  15. Jag åt faktikst ingen ;) Vi köpte Marabou Daim & Black istället, haha ;)

  16. Åhhh vilka mysiga bilder : ) mums mums med semlor : ) kram Sofia som kör träningsfritt idag ; ) tror jag ; )

  17. Semlor äter jag menb tycker bättre om vaniljhjärtan:-)
    Vi fick semlor på jobbet igår och svartklädd som jag var så blev jag ju alldeles vit av florsockret. Först äter jag locket, sen skrapar jag av nästan all grädde och äter typ ovanifrån då jag mest gillar manmdelmassan, resten kastar jag;-)
    Må så gott!!
    Kramelikram Anna

  18. Moma, det kommer bli en toppenmiddag när den väl blir av :-)
    Carolina & Anna, det låter inte dumt det heller!
    Sofia, här blir det träningsfritt. Idag i alla fall... :-)

  19. Är det inte konstigt, jag tyckte inte heller om grädde förr, men bara vispad, i saker och ting gick det hur bra som helst, och nu kan jag tänka mig vispgrädde på ungefär allting.

    Men semlor är jag ändå inte jätteförtjust i. Har inte ätit en sen jag flyttade hit (och kanske inte några år innan det heller). Det finns ju att få tag på här men är inte v8rt omvägen för mig. :)

  20. Locket först och sedan gapar jag över hela! En kopp riktigt gott te till så är lyckan total!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.