Träna eller 3-rätters?

2/14/2012

Svårt val, va?  Jag hade faktiskt tänkt träna ikväll och hoppa Alla hjärtans dag-middagen, men ändrade mig i sista minuten. Jag ville gå på mitt favoritpass, men har så grym träningsvärk att jag knappt kan varken stå eller gå, sitta ska vi inte tala om...
Så jag bestämmde mig för att smita lite tidigare från jobbet för att hinna göra en speedshopping, skynda hem och fixa middag. Lowe var lite besviken att vi inte hann laga färdigt maten till Berra kom hem, för han ville kunna ropa överraskning och att pappa skulle kunna sätta sig direkt till bords (som de gör när Niklas lagar mat i Bolibompa). Så här blev den snabbt fixade 3-rätters middagen eller snarare 2-rätters plus kaka.


Plockade till mig rågbröd i affären, ett par fina avokado, köpte skagenröra i fiskdisken och väl hemma tinade jag upp lite räkor. Stansade ut hjärtan med pepparkaksmått och toppade med hackad avokado, rödlök, skagenröra, räkor, citron och dill. Mmm... Så enkelt och underbart gott!

Till varmrätten hade jag köpt en bit lammytterfilé som jag kryddade med salt, svartpeppar och rosmarin. Stekte den sedan bara i en panna. Lite överblivna kokta potatisar och rotfrukter varavdes med grädde och ost i småformar för att sedan gratineras en liten stund i ugnen samtidigt som ett gäng småtomater rostades. Hade en skvätt rödvinssås över i frysen som knappt räckte till två personer, men den fick duga helt enkelt. (Barnen åt kycklingklubbor istället)

Till efterrätt bestämde barnen att vi skulle äta vaniljhjärtan och jag är inte den som opponerar mig mot detta. Lite gos hanns med innan den tråkigaste delen av matlagningen kommer, att röja i köket... Och jag är så duktig på att stöka till att det inte är klokt. Så även om Berra sköter i stort sett all städning hemma hos oss, så brukar jag städa upp i köket själv när jag dragit fram som en tornado.

Min present jag skulle få av Berra idag hittade jag av en slump när jag städade i vår garderob för någon vecka sedan, så jag fick låtsas bli väldigt överraskad. En jättefin svart tunika, men den får ni se en annan dag.


19 kommentarer:

  1. Vilket lammkött :) En härlig trerättersmeny.

  2. Remsan, du vet väl att det enda söttet att bli av med träningsvärk är att träna bort den? Så lyder devisen här hemma åtminstone ;)

    Så mycket gott du snickrade ihop på kort tid, underbart! Kram till dig också på denna dag!

  3. Så fint du fixat!

  4. Klart man väljer träna ;-)

  5. Det blev både träning och en god middag för mig igår :)
    Vilken underbar meny! Nu blev jag hungrig.

  6. Vaniljhjärtan är så gott, har du provat varianten med blåbärssylt i? (: Snäppet bättre!
    Allt ser som vanligt sjukt gott ut, vi åt inte ens tillsammans igår, jag tentapluggade så P & Lo åt hemma hos farmor och farfar ;)

  7. Oj, den varmrätten hade jag kastst mig över och glömt både bordsskick och givmildhet:) Ser supergott ut! Perfekt härligt rosa! Och så lyxigt att serva i portionsformar tycker jag.

  8. Helt klart rätt val om du frågar mig! Och vilken god trerätters!

  9. Verkar som ni hade en riktigt mysig alla hjärtans dag. Och vad sugen jag blev på rågbröd, skagenröra och avokado!!!

  10. Vilka goa bilder! Och så här brukar jag tänka: vad kommer jag må bäst av? Träna, javisst mår man bra efteråt. Äta godis istället, nä då mår man inte så bra kanske. Umgås med folk man tycker om, DÅ mår man bra! Så ibland får man skita i träningen tycker jag.
    Gillar särskilt förrätten!

  11. Helt rätt! Träna kan man göra alla andra dagar. Underbar middag. Kärleksfull från början till slut!

  12. Bra val, jag hade aldrig valt det där andra (kallades det träning?! Haha, skön min hon har Milia "don't mess with my vanilhjärta!"!

  13. Wow, vilken middag, ser dundergott ut och läckert upplagt som vanligt. Vaniljhjärtan är MUMS!
    Jag valde också mellan träning och matfix. Det fick bli matfix till dotter med pojkvän, totalt omöjligt att hinna båda igår.
    Nä, jag har aldrig gjort egen chokladpudding. Grejen är att jag aldrig varit förtjust i det, men faktum är att ICAs var riktigt god :-)

  14. Du får det att låta så enkelt att slänga ihop allt det här goda - bara sådär efter jobbet. Och det är det säkert, för dig :-) Mysigt ni verkar ha haft det.

    Vad är det som är ditt favoritpass när det gäller träningen? Jag står i startgroparna (igen) att köra igång med styrketräning och löpning. Funderar på cirkelträning i grupp - för att bli lite driven på...

    Hoppas du har en skön kväll!

  15. Jaa... Det var lite blandade svar. Även om jag känt att jag hunnit med både träning och middagsfix, så tyvärr Amy men min träningsvärk är inte av denna värld :-)
    Visst ska man tänka som Kim, vad mår jag bäst av?
    Lotta mitt favoritpass är ett intervallpass med step och styrka kombinerat i 70 minuter. A real killer.

  16. en 3-rätters går väl alltid före att träna? allt går före att träna i min värld. idag knuffade jag en tvillingvagn med två ganska tunga barn i uppför ett helt jävla berg, så nu har jag tränat så att det räcker för den här månaden ;)

    vilken god middag du bjöd på då! kan man kanske få fira nästa alla hjärtans dag hemma hos er? jag kan ta med mig egen tallrik!

  17. Klart det är så! Ville mest skoja till det lite ;)

  18. Jösses, vad FINT! Lucky Berra :=) Hos oss firades inte Alla Hjärtans Dag alls, får ta igen det nästa år. Kanske hos er? Hoho.

  19. Vilken mysig blogg och bra mat tips :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.