Mys med fondue

2/12/2012

Jag sa ju att jag skulle damma av fonduegrytan igår och det fick jag bokstavligen göra, så länge sedan var det som vi använde den. Obegripligt. För det är inte bara gott med fondue utan även hur mysigt som helst. Känner ni någon som har en fonduegryta som står intryckt i ett skåp och aldrig används, så se till att få låna den någon kväll. Eller sno den helt enkelt, det är inte säkert de ens märker det. Jag tror inte mina föräldrar saknar sin. Oops! Nu kanske de gör det... Vi dukade upp med alla godsaker lagom till andra delfinalen i Melodifestivalen drog igång. Det går att variera ingredienserna i grytan i mängder. Denna gång valde vi blomkål, broccoli, champinjoner, squash, kycklinglårfilé samt oxfilé.

Det går inte vara för många runt grytan eftersom allas pinnar ska få plats. Så fyra personer kan vara lite många om gästerna är mycket hungriga. Här ser det ut som lågan inte är tänd alls, men vi eldade på häftigt för att hålla buljongen kokande så köttet skulle kunna bli klart.

Buljong till fondue
1 l vatten
1 dl kinesisk soya
1 dl japansk soya
½ dl kalvbuljong
1 msk sambal oelek
1 vitlöksklyfta, skivad
1 tsk svartpeppar

Koka upp buljongen innan den hälls i fonduegrytan. Skär det kött som ska kokas i små bitar så blir de snabbare klara.

Jag gjorde tre olika såser som vi åt till köttet och grönsakerna; en rökig stark ostsås, aioli på créme fraiche (här hittar ni mitt recept på riktig aioli) och så testade jag det bästa receptet på hemgjord bea. Hittade receptet hos Hanna och hädanefter kommer jag alltid tillsätta smöret klickvis och inte smält. Testa själva!

Cheddarsås, 4 pers.
1 dl mjölk
2-3 dl riven cheddar
½ hackad röd chili
½ tsk liquid smoke
lite salt

Koka upp mjölken och vänd ned osten. Rör till osten smält och smaksätt sedan. kan ätas varm som kall.

Bästa bèarnaisesåsen, 2-4 pers.
2 ½ msk vitvinsvinäger
2 tsk torkad dragon
2 msk vatten
3 äggulor
150 g smör, rumstempererat och delat i små kuber
salt & vitpeppar
bladpersilja

Häll vinägern och dragonen i en teflonbelagd gryta. Reducera på hög värme, men se till så att du inte bränner dragonen. När pannan är nästan torr, ta ifrån plattan och tillsätt vattnet och rör runt så att vattnet tar upp smakerna. Låt svalna något, häll sedan i gulorna. Värm på låg värme. Lägg i en smörkub och låt den smälta under omrörning. Tillsätt kuberna en i taget först och öka sedan. Rör hela tiden och när såsen är nästan så tjock som du vill ha den, så ta ifrån plattan men fortsätt röra. Smaka av med salt och peppar. Klipp ned lite persilja. Häll upp och servera genast.

Sedan är det bara att trä en bit i taget på pinnarna och stoppa ned i grytan i den sjudande buljongen i omgångar. Ta upp och dippa i de goda såserna. Lowe hade bestämt att vi även skulle ha vitlöksbröd och grisini till.


Här är den omålade sanningen. Det enda glamourösa med mig denna kväll var det jag sippade på. Ingen party-make-up, ingen fjäderboa, ingen festklänning. Melodifestivalen till trots! Det var helt enkelt en kväll med sköna kläder och raggsockar på. Minst lika mysigt det. Men feststämningen var det inget fel på!

24 kommentarer:

  1. Härlig o mellofesta/mysa i raggisar!
    Jag har en fonduegryta som jag nog får damma av. Den är inte använd många gånger.

  2. Den där bean är bara den absolut bästa som finns, faktiskt den enda vi provat göra som vi inte misslyckats med.
    Och den osminkade sanningen ser hur bra ut som helst, den med tycker vi. Så det så!

  3. Fondue är perfekt helgmat ju, jag gillar att köra japanskt stuk på alltsammans, ha lite tempurafriterat på sidan, lite fina strimlor nötkött, soyasås, osv =)

  4. Det blev aldrig av att köpa nån fonduegryta när det begav sig, men jag blir riktigt sugen. Och visst kan man väl göra ostfondue också? För att inte tala om choklad och doppa frukt i... Mysig middagsform också.

    Underbar mello-look! Strået vassare än min. Jag hade mössan på mig större delen av dagen och brydde mig inte om att göra något åt platta frillan när vi gick till grannarna (bror med sambo) och bjöds på mello-middag. Du hade ju åtminstone tofs! Very glammigt :-)

  5. Åh vad gott med fondue!! =) Har faktiskt inte någon sådan. Måste vara typ, ja en herrans massa år sedan jag åt det helt enkelt;-)
    Myskvällar i mysdress är väl bara huuuur skönt osm helst, love it!!!
    Och du, tack fär alla fina värmande ord...
    På tisdag kommer de hit!!!!
    Ha de bäst!!!
    Kraaam Anna

  6. Sofie, gör det!
    Mårtenssons, tack. Jag är inte alls svag för smicker, hi hi... Bean är verkligen bäst. No more skuren sås.
    Carolina, japanskt låter som en bra plan inför vår nästa fonduekväll.
    Lotta :-) Låter som vi var lika fab båda två i lördags!
    Anna, visst är det skönt att mysa riktigt avslappnat ibland. Vad spännande med reporterbesök. Jag ser verkligen fram emot reportaget om/med dig!

  7. Låter hur mysigt som helst! Har aldrig testat fondue gällande mat (bara choklad där man doppar frukt)! Undra vart man kan köpa ett sådant set :)

    Du ser jättefin ut!

  8. Jag har bläddrat idag i en kokbok just om ostfondue. Tycker att fondue ser så elegant ut och bara säga fondue...

  9. Mysigt!! Jag tror att jag aldrig ätit fondue :)

  10. Kul att du gilldade mitt inlägg om egengjord pasta..:-)

    Ja jösses det var inte igår precis som vi gjorde fondue. Och som någon vi känner gjorde det. Möjligtvis chockladfondue har jag hört en och annan nämna.

    Visst är det underbart att tillåta sig själv att koppla av i bara myskläderna på helgen. Ett extra måste om man är en småbarnsfamilj. Det brukar också vara ett tecken på att man har goda vänner hemma som man kan koppla av tillsammans med...Ha en bra vecka.

  11. Ser härligt ut, vi brukar minsann också damma av den där grytan någon gång då och då. Tror det snart är dags igen. Bea och ostsås till är ju inte fel alls, mums! och btw festblåsan ser helt ok ut ;)!

  12. Jag tror bestämt att det blir mycket av sent 80-tal och tidig 90-tal i år, fondue, glace au four och nougat :-)

  13. Fondue har jag bara svaga minnen av från min barndom, men gott minns jag att det var! :-)

  14. Jag älskar all fondue, buljongfondue, ostfondue och chokladfondue. Ska visst finnas fondue med olja, men det låter lite läskigt. Eller så blir det som friterat, vad vet jag. Kanske gillar jag fondue just för att det är nostalgi för mig. 80-talet var fina år ;-)

  15. jag älskar fondue! vi brukar köra oljevarianten ganska ofta hos mina föräldrar, det är faktiskt mycket godare än det låter! jag försöker få jimmy att förstå att vi behöver vår egen fonduegryta, men han mumlar nåt om plats i skåpen som jag inte riktigt förstår... fondue och plankstek, det var fredagsmat under min barndom, stackars kidsen idag som bara får tacos :(

  16. I love fondue! Och vin, men det vet du ju redan. Och alla andra också. Jag gillar det här med att ...eh...låna saker jag med. Syrran har (hade) en liten trevlig Globalkniv som jag numera har övertagit. Hon lagar ju ändå ingen mat. Och jag tror faktiskt inte att hon förstår att den är hennes, hon är nog inte medveten om att hon en gång har haft den. Jag håller med Olof; vill hon ha den får hon göra anspråk på den först!

  17. Ska laga fondue så fort jag får tillälle! Tack för tipset!! Smart med smör i kuber i bearnaisen också!

  18. Undrar om jag kanske skulle våga mig på att pröva göra bea nu... Det låter ju som jag kanske skulle klara av det, även jag... Kram Anna

  19. Älskar fondue!

    Såserna du gjorde till verkar alla goda och nästa gång vi gör fondue ska jag komma ihåg att göra cheddarsåsen.

    Ha en mysig kväll!

  20. Köttfondue...har vi nog bara testat en gång själva. Fast vi tycker ju att dert är väldigt gott. Ostfondue blir det desto oftare - varför vet jag inte riktigt, lätt att fastna i mönster.

    Nå inspirerad blir man...
    //Lena

  21. Pernilla, if you say so. Får nog kika närmare på fonduerecept med olja.
    Helena, en globalkniv som inte saknas?! What?!
    Anna, testa bean! Jag lovar den skär sig inte.
    Tack, Lena.

  22. Visst är fondue helt galet gott?! Och den måste avnjutas med hemlagad bea :)

  23. Ja gud så länge sedan man fonduade! har lixom dig en som har stått ett antal år i källaren. Men man kanske måste till att plocka upp den och damma av den till ett tillfälle på tu man hand!!
    Tack för tipset!
    //Tina

  24. Fondue - en storfavorit hemma hos oss! Vilka bra såser du serverade till. Dem ska jag göra nästa gång vi avnjuter fondue!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.