En fräsch pippi om jag får säga det själv

3/20/2012

Vill ni veta något komiskt? Ni minns kanske att jag skrev om att Lowe och jag skickat in barnkrysset och att han kallt räknade med att vinna. Tror ni inte att han gjorde det! Hur ksa jag nu förklara att han inte kan vinna varje gång...

Nu är det väl hög tid att ni får lite mer recept av mig här bloggen, inte sant. Jag köper ibland hem ingredienser som jag inte har någon direkt plan för och sedan får jag se vad det blir. I detta fallet hade jag köpt hem serranoskinka, vilket inte gör så mycket om det inte hamnar i någon maträtt eftersom vi aldrig tacka nej till lite plockmat. Nu blev det så att jag använde den att linda in kycklingfiléer i och tillaga i en (förlåt att jag säger det själv) mycket god sås. Citrontimjan är det enda jag för tillfället har i mitt kryddland, men har ni inte det så går det bra med vanlig timjan, det rivna citronskalet ger ändå en fräschör till rätten. Så håll tillgodo mina vänner!


Serranolindad kyckling med timjan och citron, 5-6 pers.
700 g kycklingfiléer, jag använde mig av ett paket tvådelade filéer
2 msk olivolja
2 msk hickorysås
1 msk kinesisk soya
1 msk granatäppelvinäger, eller ta hallonvinäger om du har
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
100 g serranoskinka
2 dl vispgrädde
(citron-)timjan
rivet citronskal
riven parmesan

Sätt ugnen på 225°. Blanda olja och hickorysås med vinäger samt salt och peppar. Marinera kyckligen i blandningen en stund. Linda sedan serranoskinkan runt varje kycklingfilé och lägg dem i en ugnsform. Sätt in i ugnen i 15 minuter. Blanda grädden med resten av marinaden och slå runt kycklingen. Tillaga ytterligare 15 minuter. Strö över citrontimjan och rivet citronskal samt lite riven parmesanost vid servering. Servera gärna färsk bladspenat till samt ris eller potatis till.
 

15 kommentarer:

  1. Anonym sa...

    Mums vad det såg gott ut. Vad mysigt med bloggträff tack för att du frågade : ) min mail sofiapihlsgard@hotmail.com varm kram Sofia

  2. Gillar verkligen att laga kyckling i ugn. Här fanns massor av smaker att njuta av. Hickory ger så härlig rökig smak, det ska jag testa att marinera kycklingen i. Och så grädde och parmesan, jag är med! Granatäppelvinäger har jag aldrig sett, tror jag... Måste spana!

  3. Anonym sa...

    Ännu en rätt som ser god ut....tack för en härlig och go blogg...

  4. Duktiga Lowe! Klart han ska vinna ;)

  5. Mmm....låter ju inte alls dumt!

  6. Mums vad gott det låter och ser ut att vara =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

  7. Verkar smaskigt :) Om jag bara kunde hitta något vegetariskt att ersätta skinkan med...

    Sv: Haha. Jag tänkte faktiskt på dig men så vill man ju inte besvära ;) Fast jag ångrar att jag inte frågade om lite tips på vad man borde se. Vi kände oss stundvis lite bortkomna. En väldigt mysig stad kom vi i alla fall fram till att det är :)

  8. Jag håller med, den låter fräsch och kanongod.

  9. Det här gick ju inte av för hackor...jösses så urgodagott det ser ut:-) Kram

  10. Citrontimjan är den enda kryddväxt som lever i mitt land just nu också. Den har varit taggad hela vintern, tror jag bestämt. Nu hoppas jag på att min vanliga timjan ska komma upp igen. :-)

  11. Det såg väldans gott ut! Kanske ett tips till helgen:)
    Hoppas allt är fint med dig!
    Kram Anna

  12. Sällan matbilder blir riktigt vackra, men gud vad du kan! SÅ fint! Vårinspirerande! Får g öra denna rätt om några veckor när Eben fötts och jag kan frossa ohämmat i skinkor &ostar igen ;)

  13. Grattis till Lowe!!!
    Den här rätten ser jättegod ut! Ska vi nog testa :-)

  14. Vi tyckte det blev mycket gott. Sedan kan man säkert smaksätta såsen lite som man vill. Ja, det kan man ju alltid så klart...
    Sofia :-)
    Ansibecki, besvära? Hmpf! Gör det nästa gång.
    Carolina, vad gullig du är.

  15. Shit vad du levererar för tillfället, vill ju testa vartenda recept! Så jag bokmärker igen, för detta såg himla läckert ut!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.