Hallelujagod mat

3/08/2012

Va?! Har ni inte köpt Expressens bilaga Mitt kök denna vecka?! Gör det! Men bläddra inte igenom den alltför snabbt för då kanske ni missar mig. När ni är på väg att ge upp och närmar er slutet på tidningen så dyker jag plötsligt upp. Med ett leende värre än en taggad bilförsäljare.
Jag vet att många med mig söker recept på rätter med grönsaker i som vi inte är så vana att använda. Som till exempel alla dessa sorters kål som finns. Spetskål har jag mest köpt när vitkålen varit slut i affären och då ätit kall i sallader. Men kring jul hittade jag ett recept hos ICA med ugnsbakad spetskål, som jag har varit sugen att testa. Jag ändrade receptet en liten aning, förenklade skulle man kunna säga. Vi åt spetskålen tillsammans med lax och hummersås. Dagens middag blev så där hallelujagod så vi satt och smackade och stönade. Jo, så pinsamma är vi ibland. Dessutom är det väldigt lättlagat! Gillar ni inte fisk så testa att laga spetskålen och servera till något annat som ni tycker om.


Laxkotletter i hummersås med apelsinkryddad spetskål, 4 pers.
4 laxkotletter eller portionsbitar lax
3 dl vispgrädde
1 dl crème fraiche
3 msk hummerfond
1 msk fransk senap
vitpeppar
räkor
dill

1 spetskålshuvud, i klyftor
1 apelsin, pressad saft och rivet skal
1 lime, rivet skal
25 g smör
färsk timjan
½ tsk salt
1 krm svartpeppar


Sätt ugnen på 200°. Smörj en ugnsform och lägg i laxkotletterna. Blanda grädde, crème fraiche, hummerfond och senap. Slå såsen över fisken. Tillaga i 25-30 minuter. Strö över räkor och hackad dill vid servering.
Lägg över den klyftade spetskålen i en ugnsform. Häll över apelsinjuicen och hyvla smöret över. Lägg på timjankvistarna, riv över limeskalet och krydda med salt samt peppar. Tillaga i ugnen i 25-30 minuter. Riv över apelsinskal före servering.
Till detta åt vi även klassiskt hemgjort potatismos.

18 kommentarer:

  1. Har aldrig köpt den där bilagan men kanske på tiden om det är så trevliga inspiratörer i den!:)
    Kul sätt att använda kål på. Och gott låter det som!

  2. Oj, så roligt att du är med :) Låter gott!

  3. Spetskål är ju så vackert också! Tack för ett fräscht recept så att jag vet vad jag ska göra med den.

    Jag köpte Mitt Kök första gången förra veckan och tyckte den var riktigt bra. Hittade flera bra recept som inspiration. Hade därför tänkt fortsätta köpa den tack vare den goda erfarenheten men vi kan väl säga att det är för att få läsa om dig :-)

    Kul för dig att vara med, grattis!

  4. Va?? *rullar med ögonen", är du med i Expressen? DET är ju kalasstort! Måste genast kila och köpa!!

  5. Vad kul att vara med i tidningen. Ska kolla i morgon om den finns kvar

  6. Förstår att ni satt och smackade, ser dundergott ut.
    Jag har bara hållt i spetskål men faktiskt aldrig köpt det, gillar kål så det får bli vid nästa handling.

    Trevlig helg!

  7. Ja, nu var det ju inget stort reportage om mig eller min mat. Utan en liten spalt så liten så om jag inte piminner er så kanske ni bläddrar förbi mig. Typ så :-)

  8. Vad kul, gratulerar!
    Spetskålen verkar riktigt trevlig, har aldrig testat själv men blir allt lite sugen där den ligger i grönsaksdisken, för den är så fin tycker jag.

  9. Får köpa hem den till helgen (:
    Har aldrig provat spetskål faktiskt!

  10. Så kul att du är med i tidningen! Jag har ju lite svårt att få tag i ett ex, men du kanske vill lägga upp det på bloggen? *blink, blink*

    Och förstår att ni stönade av välmående till den middagen! Vill testa både såsen och kålen!

  11. Har nu hittat 4 olika fläskfilérecept som jag tar med mig till affären, får se vilket det blir i kväll. Men något av dina blir det i allafall.

    Trevlig helg!

    Kram Malin

  12. Grattis! Visst är det en märklig känsla att se sej själv där i tidningen, men tänk nu kan du ju skryta med att du har varit med i en mattidning, det gjorde vi... länge efter!

    Fasen vad det ser gott ut, du blir ju bara bättre och bättre även på att hantera kameran!

  13. GRYMT goot! Halleluja är verkligen rätt namn på rätten. Bytte ut potatis mot ris (eftersom maken slängt potatisen) och jag lovar att det smälte i munnen :)

  14. Spetskål har verkligen hamnat i skymundan. Synd för det är godare än vitkål, lite mildare i smaken.
    Hanna, det finns en liten glimt av inlägget på min facebooksida.
    Malin, du är ju för skön! Hoppas ni blir nöjda, vad du än väljer.
    Mårtenssons, klart jag kommer skryta ;-) Och tack för era snälla ord.
    Hanna, Vad kul att ni testade! Och ni gillade det.
    Kram på er.

  15. Jättekul att du är med i tidningen tycker jag! Såg även ditt namn skymta i tidningen Hembakat, way to go Remsan! :)
    Kommer du vara med varje vecka i Mitt kök (hoppas!) :)

  16. Det såg ut som ett riktigt 'halleluja moment' det där!

  17. Yammie, vad gott det lät! Med de omdömet måste det ju bara testas. Gott är ju allt som du bloggar om :-) Heja Remsan! Kram

  18. Vi åt det till middag idag. Det var jättegott. Kommer vi garanterat göra igen

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.