Kål - igen...

3/14/2012

Jag ska nog helt enkelt plantera lite squash på komposten, som Pie Hole föreslog. Om jag inte lyckas få den att gro där, ja då vet jag inte. Någon som är bra på att odla grönsaker är Jamie Oliver. Jag älskar alla hans program, men bäst är när han lagar mat på sitt land och använder sig av allt han odlat i trädgården. Hans middagar på 30 minuter är också helt underbara och visar att snabblagat är definitivt inte är lika med tråkig mat. Inspirationen till detta recept kommer från just Jamie, även om min rätt i slutändan blev något helt annat än det han lagade. Jag kommer här dragandes med kål. Igen... Men det är bara för gott för att inte tjatas om. Denna gång är det savoykål som jag använt, som för mig är en ganska ny bekanskap, men som gärna får vara återkommande i mitt kök. Hade varit trevligt om även Jamie ville kika förbi bistron någon gång :-)



Ädelostfyllda biffar med ljummen savoykålssallad, 4 pers.
500 g nötfärs
1 dl vispgrädde
1 ägg
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar
½ dl hackad bladpersilja
100 g ädelost
150-200 g pasta (jag använde fullkorns fusilli), kokas
1 pkt bacon, strimlat
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 savoykålshuvud, alla blad strimlade
100 g valnötter, grovt hackade
100 g ädelost
2-3 päron, klyftade

Blanda färsen med grädde och ägg samt kryddorna. Dela upp färsen i 8 bitar och lägg en liten bit ädel ost i varje. Stek biffarna i smör.
Koka pastan. Stek bacon och vitlök i en panna. Tillsätt kålstrimlorna och en klick smör. Lägg på ett lock och låt kålen ångkokas ett par minuter. Vänd ned pastan.
Servera salladen ljummen tillsammans med biffarna och strö över valnötter, ädelost och päronbitar.



14 kommentarer:

  1. Tänk att jag kan laga mat här hemma igen, och ska inspiraras av dina härliga recept!!
    Vill bara igen tacka dig Emmy och du skrev in om mig till Barran:) Ia frågade idag om jag var intresserad av att vara med i panelen för inredning till hösten=) Du har öppnat dörrar för mig söta Emmy!
    TACK!!
    STOR kram från mig<3

  2. Anonym sa...

    Ser supergott ut! Tack för din inspirerande blogg, du har bidragit med lust att testa o laga många av dina alltid lika goda rätter! Tack för det :)

  3. Ända fram till ädelosten är jag med, men där gör jag ett raskt dyk ner till päronen och så tror jag vi är hemma!! Alltså hur gott är det inte med kål? Jag har ätit kål nu i säker fem dagar i rad, tur att magen vänjer sig :-)

  4. Jag måste bli bättre på att äta kål. Savoykål låter så tjusigt också... Bacon, vitlök och kål ihop låter super! Tyvärr har jag inte blivit tillräckligt vuxen ännu för att tycka om ädelost men det kommer säkert :-)

    Fatet ser urläckert ut!

  5. Anna, du ska inte tacka mig. Det är du som är fantastiskt! Så roligt om du kommer vara med i inredningspanelen. Jag tycker gott du kan få en egen inredningsspalt!
    Anonym, tack snälla! Så kul att recepten inspirerat er!
    Moma och Lotta, ja det krävs en del vuxenpoäng för att äta ädelost ;-)

  6. Vad gott det ser ut! Receptet bokmärkes! Ska göra det nån gång men utan pasta då jag är känslig mot gluten...
    Ha en bra dag!
    //Lana

  7. Anonym sa...

    Mumsigt! Jag bara ääääälskar jag kål!!!
    Jag kan rekomendera stuvadsavoykål med lax och pressad potatis - himelskt gott!!! ( Fast det har du säker testat, om inte gör det!!! )

    Tydligen har vi ett gemensamt intresse för mat ;)och inte bara för en viss grabb ( T ) som vi hade förr i tiden.... hihi

    En stor kram till dig härliga Emmy :)
    /Jenny A

  8. Ja, ser onekligen smarrigt ut! Köttfärs i alla former är en favorit här hemma.

    Kram Malin

  9. Ädelost är så gott yum! Här äts kål alldeles för sällan... vi har nog ätit det typ 1 gång denna säsongen ;)

  10. Så gott det ser ut! Ost i biffar är alltid gott. Mums!

  11. Ja, han kan den där Jamie, och du också! En riktigt bra matlagarduo hade ni säkert varit, maten ser smarrig värre ut.

    Kikar han in så skicka hit honom sedan, har han inte tid så ring till oss bums så vi kan komma till er istället! Glöm icke detta!

  12. åh gud ja brukar få varje år på sommar ett par kilo squash och allt möjligt från pappas stuga så ja slipper odla,och de bästa är att de är ekologiskt.
    ser supergott oxå så förstår att du vill lyckas,hoppas de går bättre

  13. Jenny, vilken bra smak vi har. Både vad det gäller killar och mat ;-) Ska absolut testa stuvad savoykål till lax.
    Mårtenssons ni får komma när ni vill! Bistron är alltid öppen.

  14. Tack för inspirationen :) Ser magiskt gott ut.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.