Fredagsgrill

3/17/2012

Hur gick det då med årets första riktiga grillning? Jag som vanligtvis brukar vara bra på att planera, nästan åt det överdrivna hållet, hade helt missat att kolla om vi hade kol eller briketter hemma. Därför hade jag lite problem att få en tillräckligt stor glödbädd, men skam den som ger sig. Så jag ser här aningen sammanbiten ut...


Den största anledningen att jag blev sugen på att grilla var att Milia och jag hade varit på Wirbladhs Gårdshandel och handlat kött. Då slog jag till med bland annat ett par skivor entrecote och det tycker jag är godast tillagat om det blivit grillat. Jag kryddade bara med salt och svartpeppar samt mot slutet penslade jag på lite hickorysås.


Min kollega Anita som är lika mattokig som jag och gärna delar med sig av recept de testat, tipsade om getostpajen som nyligen var med Halv åtta hos mig. Eftersom jag har haft envisa inneboende i min skafferilåda så har jag nästan inget mjöl hemma för tillfället, vilket innebar att jag fick byta ut mjölet i receptet. Jag tog dessutom sötpotatis istället för vanlig potatis i fyllningen eftersom jag vet att det passar ypperligt ihop med getost.


Getost- och sötpotatispaj
2 ½ dl dinkel- eller grahamsmjöl (jag tog 2 dl vetemjöl samt 1 dl krossade linfrön)
100 g smör
½ tsk salt
2 msk vatten

Fyllning:
300 g kokt sötpotatis, grovt riven
200 g chèvreost, grovt riven
ägg
1 ½ dl crème fraiche
1 dl grädde
1 dl hackad gräslök
salt & svartpeppar

Blanda pajdegen och låt vila svalt en timme. Tryck ut  degen i en pajform och nagga botten med en gaffel.
Sätt ugnen på 200°. Förgrädda pajskalet i 10 minuter. Ta ut botten efter 8 minuter och pensla botten med ett uppvispat ägg och ställ sedan in i ugnen igen i ytterligare 2 minuter. Vispa upp äggen, tillsätt crème fraiche och grädde. Krydda med gräslök, salt och peppar i äggblandningen. Blanda ned sötpotatis och getost. Fyll pajformen och grädda i 40-45 minuter.


Så vi tycker det blev en hyfsat lyckad grillning. Köttet var verkligen jättefint och pajen kommer jag absolut laga igen.

Nu bär det iväg på 40-årsfest. Det är min fina storerbror som fyllt år. Hurra för honom! Tjing tjing så ses vi nog imorgon!

14 kommentarer:

  1. Vilken snygg paj! och riktigt skön kombo med grillat :)

  2. Åh, grillat. Vilket vår- och sommarlängt jag fick nu.
    Pajen verkar grym ju, sötpotatis och getost verkar fint.

    Ha det så kul på festen!

  3. Snart måste det grillas på landet också, blir så sugen när jag ser bilderna och kan riktigt känna dofterna! Pajen ser jättefin ut och med mycket färg från sötpotatisen. Min brorsa fyllde 40 i somras, fast han är lillebror för mig :-) Ha en riktigt kul kväll!

  4. Vad härligt med grill! Den pajen låter ju grym. Den måste jag testa!
    Grr, för små kryp. Har jag också haft i mitt skafferi. Så jäkla svårt att bli av med. Ett tips (som vissa inte gillar) köp inte ekologiskt mjöl!!! Har flera gånger fått mjölbaggar från ekologiskt mjöl. Skittråkigt!!

  5. Alltså ÅÅÅÅÅH vilken paj! Med sötpotatis i?! Jag har inte ord för hur gott det låter! Tack snälla för receptet - det här ska provas! :D

  6. Grillning - är något vi måste ta tag i - vi grillar mest korv,för två somrar sedan vågade vi oss på olika fiskrätter, men sedan blev vi litet ängsliga av oss igen. Maten tenderar att bli bränd på utsidan och rå på insidan då vi är ifarten. Men detta år....harkel

    Vi blev jätteimponerade över Ert Mexikanska tema - vad kul att gå in för det ända ner på klädselnivå!!! Och drinkar. För att inte tala om mat. Skarpt!
    //Postgårdsromantiker-Lena

  7. Gud den pajen låter ju gudomligt god :D
    sv: Ja de är otroligt smarriga och söta de små dammsugarna, hoppas ni hittar dem så din son blir glad :D

  8. Grilla kunde jag inte göra på gamla adressen, men här har vi grill på gården, ho ho vad det ska dofta i området när vi inviger den!

    Verkligen snygg paj! Visst borde det väl funka med fetaost och sötpotatis också, för den som inte gillar chèvre?

  9. Mums vad gott med grillat, har inte haft grillpremiär hemma hos mig ännu =( Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

  10. Den där pajen ser supergod ut och så påskaktig om jag får lov att säga så. Bra med grillpremiär, här blir det inte än... men snart hoppas jag!

  11. Oj oj oj vad den här pajen lät smarrig! Måste absolut testas framöver! Kram

  12. Åh, Wirbladhs, underbart, där handlar vi alltid när vi är i Kalmar och på Öland på somrarna!

  13. Gud så gott med grillat! Och den pajen ska jag absolut testa, låter förträffligt med getost och sötpotatis!

  14. Ja, testa pajen med er! Vi tyckte den blev mycket god. Går ju äta den tillsammans med enbart sallad om man vill.
    Det är ändå något speciellt med grillat oavsett vad som läggs på gallret. Detta får bli som ett avstamp att vintern definitivt är slut.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.