När köket doftar himmelskt

3/21/2012

Okej, att posten luktade ljuvligt när jag fick kryddor från Amy i ett brev, men det är ingenting mot hur himmelskt det doftade när jag sedan använde en del av kryddorna i matlagningen! Först ut att testas var den färdiga kryddblandningen fish curry masala som jag använde i en fiskgryta. Till denna åt vi ris, gurkraita och naan (inte naanbröd, har Amy lärt mig då naan betyder bröd så annars blir det brödbröd...) Eftersom jag tycker det är extra gott med färsk frukt till kryddigare rätter, så serverade jag även färsk mango till. Testade denna gång ett recept på naan med bakpulver istället för jäst, men de blev inte så bra. Här hittar ni mitt recept på naan med jäst och här är Amys. Annars tyckte hela familjen att maten var grymt god! Lowe åt med stooor aptit. Det var många på jobbet som kom och ville kika i min matlåda när det började dofta ljuvligt i vårt personalrum :-)

Det kan vara lönt att köpa färdiga kryddblandningar när det gäller indiska och thailändska tycker jag då det är oftast svårt att ha så mycket olika kryddor hemma. Jag brukar dock kika så de inte innehåller smakförstärkare (glutamat) utan bara blandade kryddor. Men det beror på hur petig man är ;-)

En annan rolig grej som inte har med maten att göra, utan våra namn. En kompis till Berra trodde i flera år att jag hette Amy när vi hade träffats. Vi trodde hela tiden att han skojade med mig när kallade mig för Amy... Mig spelade det inte så stor roll för jag har i hela mitt liv blivit kallad allt möjligt, Jenny, Emma, Emelie till och med Jimmy...

 Indisk fiskcurry, 4 pers.
500 g fisk (jag tog lax) i bitar
1 tsk salt
1 rödlök, hackad
1 squash, i mindre bitar
20 g fish curry masala (den innehåller koriander, röd chili, ingefära, spiskummin, bockhornsklöver, salt, svartpeppar, torkad mango, nejlika, senap, två olika delar av muskotväxten, kanel, kardemumma, kummin och hing)
250 ml krämig kokosmjölk

Salta fisken och lägg åt sidan. Stek lök och squash i lite olja. Tillsätt kryddorna och låt dem fräsa med. Slå överkoksmjölken och låt såsen puttra en liten stund. Tillsätt sedan fisken och låt den koka klart.
Vi åt grytan tillsammans med färsk mango, gurkraita, ris och naan.

Gurkraita, 4 pers.
½ gurka, riven grovt
2-3 dl matyoghurt
½ dl hackad mynta
1 msk honung
1 vitlöksklyfta, riven
salt & peppar

Jag pressade ut lite av vattnet ur den rivna gurkan. Blanda den med yoghurt, mynta, honung samt vitlök. Smaka av med salt och peppar.

Tack ännu en gång för den underbara kryddleveransen! Är ni också sugna på indiska kryddor så har en liten fågel viskat att ni ska hålla utkik hos Amy för det tisslas om en utlottning....
 

18 kommentarer:

  1. Jag kan riktigt känna den underbara doften! Jag undviker också glutamat.

  2. Härliga dofter!

    Har alltid sagt naanbröd, men jag får sluta med det nu då! :)

  3. Jag höll på att säga att "man äter ju med näsan också", men fick sån konstig syn framför mig... :)
    Indiskt lagar jag sällan hemma, men det är en favorit om vi ska ut och käka.

    Ha ha, hur pinsamt tyckte kompisen inte det var när han upptäckte vad du egentligen hette? Att han erkände ändå är imponerande.

  4. Allt ser jättegott och fräscht ut. Även bröden trots att du tycker att de blir bättre med jäst.

    Det är gott med indiska kryddor och jag skulle nästan våga mig på fiskcurryn också bara för att det ser så gott ut. Verkligen schysst av Amy att dela med sig och inspirera till indisk matlagning.

    Bilden, har du tagit den hängandes i taket :-) Väldigt snyggt är det i alla fall!

  5. åh älskar indiskt och detta ser och låter himmelskt gott,känner nästan doften hit*ler*

  6. Verkligen överkurs att göra egna Naan. Grytan låter ju hur go som helst!! Indiskt är ju hur gott som helst!

  7. Det är alltid gott med indisk mat. Låter supersmarrigt detta!!

  8. Hördu Jimmy, det här låter jättegott!

  9. åh, så gott! härligt med färsk mango till också! tycker allt att hon skämmer bort er en aning den där amy ;)

    haha, jimmys mormor trodde att jag hette gunilla hur länge som helst. jimmy tyckte det var helfestligt och rättade henne inte heller. och tanten som har godisaffären i sågmyra har trott i 27 år att jag heter camilla, jag tror jag slutade försöka rätta henne när jag var i 8-årsåldern...

  10. Äsch, visste han inte att du heter Remsan! Himlans massa smarrig mat du fick till det, hur bra är inte Amy på en skala?!

  11. Tjusigt foto där Jimmy! Tycker gott du kan ha en fotokurs med oss andra bloggare när vi träffas i sommar.
    Vi åt på Indisk restaurang idag, den där Amy hon står väldigt högt i kurs hos Håkan just nu.

  12. Oh så vackert upplagt och fin bild:) Det är nästan att jag känner doften ända hit;)

  13. Anonym sa...

    Åhhh så fint ser urgott ut : ) kram Sofia

  14. Det ser grymt gott ut!! Jag älskar indisk mat men har faktiskt aldrig testat med fisk, blir mest kyckling så det får det bli ändring på. Hoppas det löste sig med paketet, sorry Amy Jimmy eller vad du nu heter ;)

  15. Ser kanon gott ut =)
    <3 Jag vill oxå önska sötaste dig en kanon fin torsdag <3
    KRAM i massor!!!!

  16. Så gott det ser ut! Naan, så gott med hembakade...

  17. Jag vet, Amy är bara hur snäll som helst! Vi älskar indiskt och hon gav oss en puff att testa lite mer hemma.
    Nja... Jag kanske inte riktigt hängde i taket och tog kortet, men snudd på :-)

  18. Ser jättegott ut, älskar indisk mat, men lyckas aldrig själv...Turligt nog öppnade det en indisk restaurang här i stan i höstas.
    Blir alltid förskräckt när man ser alla hundra ingredienserna till kryddblandningarna ;-)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.