Förberedelser inför skördetiden

3/12/2012

Idag kom verkligen våren till Kalmar. Människor gick plötsligt omkring halvnakna och slickade i sig glass som om det vore rea hos Hemglass. Själv fick jag äntligen ändan ur och gav jag mig iväg på shopping, men inte för att handla ny våroutfit utan för att kunna förså lite godsaker. När jag kom hem tog Lowe över och såg till att alla frön kom under jord. Han undrade sedan om vi skulle hinna se något komma upp redan idag. Om det ändå gick så snabbt.


Jag tror inte att jag tänker ge mig på att gro några grönsaker, för jag blir alltid så besviken. Äter inte sniglarna upp dem, så tar kaninerna eller rådjuren dem så fort de kommer över jordytan. Fast jag är lite sugen på att odla squash eftersom vi äter det mycket, men vi får se. Idag har vi försått olika tomater, blandade chilisorter samt lite ny basilika, gräslök och dill. Det är en lagom planteringsnivå för mig.


Som ni ser gick min lille trädgårdsmästare in helhjärtat för sitt uppdrag. Får nog sätta honom på underhållsvattningen också om vi ska kunna skörda något framöver. Åh... jag är lika otålig som Lowe. Jag vill se lite små gröna skönheter redan nu...
 

11 kommentarer:

  1. Anonym sa...

    Vilken fin kille och vackert namn : ) Å vi svenskar är ju för härliga av med kläderna och glass i stora lass bara solen visar sig ; ) hi hi kram Sofia som behöll kläderna på och blev utan glass däremot blev det en hamburgare i solen i Värnamo på väg hem från Helsingborg

  2. Åh, så härligt att få plantera i egen trädgård, ljuvligt! Inte illa med en egen trädgårdsmästare heller:) Redig påg!

  3. Härligt! Vårkänslorna spritter!

  4. visst är det underbart med VÅR!!! Har också planterat lite men här blev det lite vårblommor i krukorna. Har några pallkragar på plats som ska bli köksträdgård så det kanske ska bli en shoppingtur och följa ditt exempel imorgon.

  5. Det där med att odla chili är jag väldigt nyfiken på. Måste kollas upp. Tänk att ha egna att plocka av och de är ju så fina att titta på. När det väl har vuxit till sig som sagt. Tålamod!

  6. Härligt med vårplantering. Jag tycker också att det tar lite för lång tid så jag speedar på med lite groddning och spirning av ärtskott samtidigt som jag väntar på att tomater och chilieplantor ska växa sig stora.

  7. Så duktig Lowe är! Blir ocks sugen på att ha trädgård...

  8. Att påta i trädgården är så himla härligt. Duktig sonen är som hjälper till! :)

  9. Vad härligt med egen odling. Zucchini är ju tacksamt att odla. Växer ju som bara den. Mamma brukar odla det och andvänder högt och lågt under en period. Kryddor, tomater och chili är ju trevligt. Min svåger har sått 30 sorters chili i år. Ska bli spännande att följa!

  10. Zucchini är himla behagligt att odla. Vi odlade vår i komposten, och dom växte som bara den. Dom blev säkert 30-40 cm långa, utan att bli "träiga" inuti. :)

  11. Vilket tips! På komposten ska jag sätta lite squash. Jag använder inte den jorden till något vettigt ändå.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.