Resten av vår fredags-3-rätters

3/24/2012

Igår fick ni en lite tjuvkik på vad vi mumsade i oss igår vilket var middagens final, så jag tycker vi tar det från början. Eftersom som det var varmt igår och alla spritte av vårkänslor, så blev förrätten en riktigt härlig vårsallad med heta räkspett. Visst är serveringspersonalen snygg hemma hos oss? Syns ingen fredagströtthet där inte (läs ännu...). Men det är för att jag är kär! I mitt nya förkläde! Jag är sååå dålig på att använda förkläde när jag lagar mat. Ser min mamma mig brukar hon knyta på mig ett i smyg. Lite beror det på att jag tycker oftast det ser så tråkigt ut, men mitt nya förkläde är allt annat än det. Det är som en liten klänning och kommer från min vän Guns fina webshop. Hon har för inte så länge sedan flyttat tillbaka till Sverige efter att ha bott drygt fyra år i Kanada, här hittar ni hennes fina blogg Kaksmulan. Och så måste ni kika in i Kaksmulans webshop och klicka hem ett förkläde ni också. Mitt heter Dorothy och finns även en röd- och vitprickig liknande variant som heter Sweetheart som är precis lika snygg. För kom inte säg annat än att jag är fin ;-)


Förrätten vi åt bestod av lättkokt sparris, krispiga ärtskott, skivade rädisor samt räkspett som jag stekte i en kallpressad rapsolja med smak av chili och vitlök (tack för den presenten svärmor!). Bilden får tala för sig själv!


Till "varmrätt" testade vi smördegsknyten som jag sett flera göra, men som vi aldrig testat någon gång. Första gången jag stötte på ett recept med dessa knyten var hos Tina. De går att fylla med vad man vill egentligen och sedan vika ihop och grädda i ugnen. Lite konstigt är det att jag inte testat fylla smördeg med färs, inte ens i pirogform, jag som är uppvuxen i en tid då allt smördegsinbakades och serverades som festmat.



Jag  stekte köttfärs samt hackad gul lök och kryddade med tacokrydda. Sedan hade jag även tomatbitar, fetaost och färsk basilika i mina knyten. Vi ger dem ett mycket gott betyg. Passar perfekt som fredagsmys mat eller vid en enklare middag, som när ett par barnfamiljer träffas.





Smördegsknyten med färs, 4 pers.
4 plattor smördeg (jag brukar köpta ett fryst paket innehållande 6 st ca 10 x 20 cm)
400 g köttfärsröra
cocktailtomater, i kvartar
fetaost eller bitar av mozzarella
färsk basilika

Sätt ugnen på 225°. Kavla ut smördegsplattorna så de blir kvadratiska. Fördela köttfärsröran på mitten plattorna. Lägg lite tomatbitar, ost och strimlad basilika. Vik ihop smördegen så det blir små paket. Pensla dem med uppvispat ägg och strö över sesamfrön. Sätt in i ugnen i ungefär 15 minuter tills paketen fått fin färg. Servera tillsammans med en god sallad och vitlökssås.
Jag brukar blanda lika delar naturell keso med matyoghurt eller crème fraiche och krydda vitlök, salt och svartpeppar. Det blir en god kall sås som passar till mycket.

16 kommentarer:

  1. Riktigt fint, både upplägg, mat och serveringspersonal i den bistron! Ja, även Bistron ser fin ut:)

  2. Wow vilket snyggt paket! Smördegsknytet alltså :-) Fast du är också fin i nya förklädet, ser nästan ut som att du har chop-chop-pinnar i hårknuten med klockvisarna bakom!

    Tallrikarna ser superläckra ut och vilket härligt kök du ser ut att ha. Putsade fönster också?

    Trevlig lördag!

  3. Vilka spett ! :)

  4. Jättefin är du och ditt kök :) Har också spanat in förklädena från Kaksmulan men ännu inte bestämt mig för vilken jag vill ha... så många fina!

    Knytet låter jättegott, ska jag testa vid tillfälle.

  5. Kul att kika in på din fina blogg! Det känns extra bra att du är ifrån Kalmar - själv är jag gammal blekingebo, fast utflyttad sedan många år. Men Karlskrona finns i mitt hjärta.

    Smördegsknyten har jag inte gjort på år och dag. Kanske något jag skulle kunna fundera på inför stundande studentfest...

  6. En sådan kalaspingla! Inte nog med att du ju är ursnygg i ditt nya förkläde dessutom bjuder du på mat "to die for". Inte att undra på att man har blivit lite av en Remsan "stalker" ;).

  7. Du, DET var ingen dålig fredagsmiddag, de där räkspetten... holy smoke!!! (Själv lyckades jag låsa mig ute igen och snikade in mig på middag hos bästa grann-kompisen!)

    Ingen dålig servitris heller för den delen- lika snygg som vanligt!!

  8. Vilken vårfräsch förrätt!
    Det där med smördeg har jag aldrig gjort. Ser ju supersmarrigt ut!

  9. Mårtenssons och Lotta, att skissandet på Bistrons utseende var viktig vid vår husrenovering behöver jag väl inte ens säga :-) Fönstrena är dock inte nyputsade...
    Christer, just vitlöks och chilifrästa räkor är en favorit.
    Amy, visst finns det många fina!
    Erika, vad kul att du tycker det! Tänk vi har aldrig testat knytena förrut men det blir klart igen.
    Kaksmulan, :-)
    Moma, igen! Fast det är ju trevligt om det leder till en trevlig middag.

  10. Sofie, Testa knytena. De blev mycket goda. Jag ska prova med andra fyllningar också.

  11. Ååh, smarr med spetten :)

  12. Så fint förkläde! Jag vill också. Jag försöker alltid ha förkläde när jag lagar mat, dels så att jag har något att torka händerna på (de tvättas ofta) och dels för att det är så tråkigt att ta bort fettfläckar från kläderna.

    Och vilken god middag! Den förrätten är verkligen vårig till tusen och ser galet god ut! Och smörrdegsknytena vill jag också testa!

  13. Vilket snyggt förkläde du har! :)
    Sådan god mat, speciellt förrätt faller mig i smaken! :)
    Ha en fin dag!
    Kram
    Lana

  14. FINT förkläde! Det klär dig verkligen.
    Jag glömmer oftast av att ta på mig förkläde, även om jag har flera stycken.

    Räkspetten ser grymma ut! Och hemskt fin bild också.

  15. Förkläde klär dig verkligen

  16. Räkspett är alltid mums! Jag köper färdiga från fiskbilen. Smidigt värre.
    Förklädet - I löööv!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.