När allt känns möjligt

3/13/2012

Jag älskar barns förmåga att tänka att ingenting är omöjligt. När Lowe och jag löst barnkrysset i tidningen så räknar han med att han ska vinna, för han har ju löst det! Det är inte alltid så lätt att förklara varför inte alla får en vinst. Som när ett par vänners dotter skickade in en teckning till Bolibompa och sedan väntade varje dag på att hennes teckning skulle visas upp i sändning. Hennes föräldrar var oroliga att hon skulle bli besviken och försökte fint säga att kanske inte allas teckningar kom med. Så plötsligt en dag visas hennes teckning upp och föräldrarna hoppar upp och ned av glädje för att det blev som flickan önskat. Själv tyckte hon inte det var så märkvärdigt, det var ju det hon sagt från början, att henne teckning skulle komma med...
Dagens recept är inte så märkvärdigt då den inte kräver några större kockkunskaper, men den blev inte mindre god för det. Det kanske inte känns som att det kokas soppa på högtryck i allas kök just nu när våren gjort sitt intåg, men när smakar det inte bra med en fräsch soppa? Denna soppan kändes verkligen fräsch och blev inte alls som en mustig höstsoppa. Var kanske citronen som gjorde det. Ostgalen som jag är testade jag för första gången att ha i bitar av halloumi i soppan, vilket visade sig funka finfint. Tycker du inte om fisk uteslut den och släng i lite mer grönsaker eller ta dubbel mängd ost. Det kan aldrig bli för mycket ost om ni frågar mig ;-)


(Fisk- &) grönsakssoppa med halloumi, 4 pers.
1 gul lök, hackad
1 liter tärnade rotfrukter, jag blandade morötter, kålrot och rotselleri
1 liter grönsaksbuljong
½ dl tomatpuré
150-200 g halloumi, tärnad (jag säger det igen den äkta cypriotiska är godast)
(400 g vitfisk av någon torskfisk)
1 tsk honung
färsk basilika
salt
svartpeppar
1 citron, pressad saft

Fräs lök och grönsaker mjuka i lite olivolja i en gryta. Tillsätt buljong samt tomatpuré och låt soppan koka upp. Sjud sedan tills rotfrukterna är nästan mjuka. Om du vill ha fisk i soppan lägger du i den och låter sjuda med i 5 minuter. Tillsätt samtidigt honung och basilika. Smaka av soppan med salt, peppar och pressa i lite citronsaft. Ta kastrullen av värmen och lägg i osten. Låt soppan stå på svag värme, utan att koka, i 5 minuter. Klipp över lite fäsk basilika. Servera eventuellt citron till soppan för var och en att pressa över.

15 kommentarer:

  1. Visst 8r det härligt hur barn ser på saker. Synd att det ändras när man blir äldre bara...

  2. Verkar väldigt god :)

  3. Jag håller med totalt: det kan faktiskt aldrig bli för mycket ost. Intressant kombo med fisk och halloumi, men det verkar ju bara vara gott!
    Vi kanske borde lära av barna lite, och inte bara se problemen...

    Apropå förlovning och bröllop: Fint att höra att vi inte är de enda som går ifrån traditionerna. Man måste ju göra det som känns rätt för en själv, oavsett vad andra tycker!

  4. men steker du inte halloumin först? blir den god ändå när den "bara" är kokt? jag tycker i alla fall att det alltid är säsong för soppa :)

    ja, men tänk ändå vad fint det vore om alla som löste barnkrysset faktiskt fick ett pris!

  5. intressant att du använt halloumi i soppan,ser jättegott ut.älskar recept som är enkla,då ja inte alls gillar och laga mat.

  6. Mums för halloumi. Intressant att använda det i soppa, ska jag minnas!
    Underbara barn är :)

  7. Halloumi i soppan smakar säkert finfint, vi slängde vår i en gryta häromveckan och det svar supergott.

    Ja visst är det härligt när man är så där "oförstörd" som man är som barn, innan livet har hunnit ifatt.

  8. Fin blogg, besök gärna min och lämna gärna en kommentar! :)

  9. Då gör jag den utan fisk, tack för det :-) Ostoman jag också. Halloumi i soppan låter asgott, det måste jag testa.

    Barn är underbart oskyldiga på det sättet, klart att man vinner, att det blir som man tänkt sig osv. Jag hade mycket roligt med mina elever när jag jobbade som lärare. Lärde mig en hel del också, att inte tappa barnasinnet t.ex. Är fortfarande löjligt barnslig :-)

    Tack för ett fräscht sopprecept! Soppa kan jag äta året om. Jättefin bild också :-)

  10. Vilken lätt och enkel soppa. Låter jättegod!!

  11. Halloumi passar faktiskt bra i grytor också! Den osten tröttnar jag inte på, så god :)

  12. Precis som Mårtenssons säger så funkar det finfint att lägga i halloumi utan att steka den innan, men jag tror inte att grytan eller soppan ska koka efter det.

  13. Hjälpas vilken fin bild du får till, ser riktig fräscht och gott ut!.....

  14. Den både ser och låter smarrig. Soppor är verkligen gott.

    Vilka fina bilder du har i inläggen nedan. Finast var den på er alla fyra i era fina kläder :-)

  15. Vilken UNDERBAR bild, det kurrar i magen så jag inte hör vad jag själv tänker! Och vilken toppenidé att tärna i halloumi <3

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.