Ni kan inte gissa vad vi ätit?

3/06/2012

I helgen var vi hembjudna till våra fina vänner Anna och Kristoffer på middag och för att ha koll på vilka artister som tog sig vidare från andra chansen. Vad vi tycker om resultatet på det tänker jag inte gå in på här, men det kommer onekligen bli en rolig final i årets melodifestival. Och då ska vi även fira Lowes 7-årsdag så det kommer bli med glitter och glamour!

Före maten bjöds vi på en mycket god prosecco med lite gott tilltugg. De är lika tokiga i mousserat vin som Berra och jag. Jag älskar den lite lyxiga känslan bubblorna ger. Jag är inte vinsnobb i något avseende och det samma gäller för mousserade viner. Det finns många goda viner för en billig peng, ja i alla fall om runt hundralappen, tycker jag.

Anna hade som vanligt dukat fint. När jag ser andra duka snyggt med enkla medel så inser jag att det inte borde vara så svårt för mig att få till, men jag är så dålig på att dekorera... Barnen fick varsin "smällare" vid sina platser, som var mycket uppskattade även om vi alla hoppade högt för varje de smällde av.

Nu till detta annorlunda vi åt. Att det är en slags biff kanske ni kan se, men vilken sort tror ni? Berra och jag gissade båda två på sjöfågel. Köttet var mycket mört och hade en liten liten smak av lever, fast på ett positivt sätt. Hm, låter kanske konstigt. Det ni ser är valbiff! Inte köpt i Sverige kan jag tillägga. Det var mycket gott! Köttet var endast lätt kryddat och hastigt stekt för att sedan serveras tillsammans med en tomat- och avokadosalsa.

Anna tillsammans med Lowes blivande fru Emelie (säger han i alla fall, hi hi) och hennes lillasyster Julia.
Till varmrätt fick vi sälgryta. Näe, jag skojar bara. Ha ha ho ho... Utan det var en väldigt god kycklinggryta med torkade dadlar i och så fick vi hel bulgur till. Denna bulgur påminde mer om matvete än den bulgur jag brukar köpa, men hade inte lika mycket tuggmotstånd som matvete har. Mycket gottit.

Till serverades även en fräsch sallad med granatäpple och krämig ädelost .

Desserten var så grymt god! Kristoffer hade stekt färsk ananas i smör och till denna rostat pistage- och cashewnötter i ugnen som han hade blandat med äggvita och ljust muskovadosocker innan. Till detta goda serverades även hemgjord vaniljglass. Sååå gott! Synd att jag var så mätt bara.

Tack för en mycket trevlig kväll och en fantastiskt god middag!

23 kommentarer:

  1. Valbiff?! Tja, det låter....tja, jag vet inte. Men ser gott ut!
    Ja, det kommer bli spännande på lördag! Tror på Loreen eller Danny!

  2. valbiff?! ja, det låter spännande. får man döda valar? det kanske beror på vilken sorts val det är förstås...

    och så tycker jag det är smart av lowe att paxa en fru redan nu, det ser man ju att hon kommer vara en keeper i framtiden!

  3. Vi håller med er så myckert vi bara kan vad gäller bubblorna, finns det något godare? I lördags drack vi en riktigt god Prosecco, mums!

    Gillar verkligen dukningen, ljusarrangemanget är så fint!

    Valbiff... har vi absolut aldrig sett, undrar om det finns i fiskabilen här hemma?

  4. Haha, coolt med valbiff o jag hann gapa när du skrev sälgryta! Så sjukt roligt!!!! Bubbelvin är himla gott och behöver inte vara så dyr, håller med dig helt o fullt. Vårt favvo-rödvin heter Tommasi Appasimento (stavning?) o kostar 89:- på bolaget. Jätte-prisvärt tycker vi! Kram Anna

  5. Här fick jag inspiration till kommande söndagensmiddag med våra vänner.

  6. Mums så himla gott det ser ut!!
    Superdiggar dina pilotglas - jag behöver nya mina känns inte så coola längre;-)
    Må så gott!!
    Den 17 kommer reportaget har jag fått besked om=)
    Kraaaam Anna

  7. Anonym sa...

    Gode tid vad mysigt det ser ut att va, och vilken mat gahhhh vill ha kram Sofia

  8. Ska definitivt kolla in den och så klart köpa;)
    Valkött förresten, låter ju helt galet nästan;) Får man äta det liksom, hi hi.
    Kram igen=)

  9. Vilka smarriga bilder!

  10. Vilken helkväll! Så lyxigt att få trerätters och så fint dukat. Valbiff hade jag aldrig gissat... Tufft! Jag hade tvekat att smaka, är så löjligt feg när det gäller lite udda saker. Som griskind fast jag vet att det är hur gott som helst och mört när det är väl tillagat. Får mopsa upp mig lite helt enkelt och våga mer.

    Hur går det förresten med projektet att göra om i bloggen? Den är jättefin och fräsch i looken tycker jag men jag förstår att det kan locka att göra om ibland ändå...

  11. Man får inte köpa val i Sverige tror jag. Köttet kommer från Norge. Vem vet vi kanske rent av åker dit för valsmuggling ;-)
    Jag har kollat lite på olika bloggmallar eftersom jag inte kan göra en själv. Men jag har inte hittat någon jag gillar. Jag skulle vilja en stor bild överst och fortsätta ha stora bilder i inläggen, men för övrigt en enkel design.

  12. Haha sälgryta jo det hade varit något de... Jag har faktiskt ätit valbiff någon gång i ungdomem (alltså strax efter istiden var slut)Den kom också från Norge och jag minns att vi åt den med stekt lök, precis som biff med lök som var den tidens hippa helgrätt ;)

  13. Häftigt med valkött, det har jag aldrig ens sätt någonstans!

    Och efterrätten - gimme some!

  14. vilken fin dukning och vad mkt gott :)
    Jag såg att du var med i "Mitt kök" (bilagan) roligt! :)

    du får ha en fortsatt bra vecka! kram

  15. För en stor bild i headern, lägg in en bild i stället för rubrik. Jag gjorde min i picnic, två rutor. En för bild och en för rubriken men det kan man lägga upp hur som haver. Ett tips på vägen kanske...

  16. Oj vilken festkväll, hur ska det då se ut på meldofestivalsfinalen om andra chansen hade den här menyn;) Valbiff låter otroligt spännande och vilka härliga bilder, vacker dukning och goda tillbehör!

  17. Det såg ut som en härlig och mumsig kväll :)!

  18. Oj, vilken härlig middag! Den där salladen yummie säger jag bara...!

    Du nämndes i tidningen Hembakat såg jag, så kul! :)

  19. Wow, vilken härlig middag att bli bjuden på.
    Den efterrätten, MUMS!

  20. Svar på din fråga: använder bloggers mall där jag skrivit rubriken sen har jag lagt till en egen bild bakom. Man är ju inget snille på dator så det var en enkel väg.

  21. Jag dricker helst bubbel nu för tiden, tom hellre än rödvin... I morgon ska jag på tjejfest och då jag jag dricka äkta bubbel, Moet! Lyx hör till schlagerfinal.

    Kram Malin

  22. Anonym sa...

    Tycker man borde få ta med sig något kilo val-kött för eget behov hem till Sverige,3-5 kilo vore lagomt,som sagt så är det gott och mört kött,lagen borde ändras/Kram Yngve

  23. Det är förbjudet att importera valkött till EU (inklusive Sverige). Kommersiell valfångst har varit förbjuden sedan 1986.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.