Ett sätt att servera våren på

3/27/2012

Har ni undrat vart jag varit? Efter att jobbat hela helgen bar det av till Malmö. Där jag tillsammans med två kollegor gjorde ett studiebesök på sjukhuset i Malmö och kikade på deras kärlkirurgiska klinik. Vilka trevliga människor vi träffade som arbetade där! Det var en otroligt inspirerande och rolig dag vi fick. Innan vi skulle hoppa på tåget hem hann vi även med att ta en bit mat med vår före detta kollega. Vi besökte Bullen - två krögare och åt mycket god mat. Restaurangen/puben var inredd nästan uteslutande i mörkt trä och gav ett murrigt intryck, men maten var något helt annat och fantastisk för en afterwork. Tyvärr tog jag inga bilder. Även om jag var hemma sent igår kväll, så gick tågen denna gång som de skulle, puh!

Så idag blir det snabbmat på menyn igen, men ingen flottig middag som ger paltkoma efteråt utan en vårig soppa. Ängamat är en av mina favoritsoppor och så fort någon bara nämner ordet vår blir jag sugen. Dock insåg jag att jag inte hade så mycket grönsaker hemma så det fick bli en variant med spätta i. Kronärtskockorna gav soppan en mycket god, "smörig" smak som Berra uttryckte det. Om ni tänker på när man säger att chardonnayviner har en smörig smak, något åt det håller... Eller bara gott helt enkelt!



Jordärtskockssoppa med rödspätta, 4 pers.
6 dl vatten
1 ½ tsk salt
½ dl hackad gräslök
2-3 morötter, delade i bitar
4-6 jordärtskockor, delade i bitar (de blir bruna om de får ligga för länge utan skal)
600 g rödspättafiléer
2 msk vetemjöl
2 ½ dl mjölk
2 ½ dl vispgrädde
2 dl ärtor
1 näve rädisor, skivade

Koka upp vatten tillsammans med salt och gräslök i en vid gryta eller panna. Lägg i morötter samt jordärtskockor och koka dem knappt mjuka. Sila av grönsakerna med spar både dem och spadet. Rulla ihop fiskfiléerna och lägg dem tätt i grytan/pannan. Slå över grönsaksspadet, vispa ut mjölet med lite av mjölken och tillsätt sedan mjölk och grädde. Krydda med vitpeppar och tillsätt ärtorna. Låt soppan koka ett par minuter. Lägg i morötter och jordärtskockorna igen. Servera soppan och strö över skivade rädisor samt lite mer gräslök.

13 kommentarer:

  1. Alltså, dina foton människa, vi vill ju nästan bara dyka ner i den där soppskålen så underbart det ser ut!
    Ängamad var en av Ankis mors paradrätter så den har vi faktiskt aldrig gett oss på själva. Känns som det är svårt att komma nära hennes soppa och att kanske det skulle bli lite av en besvikelse att smaka sin egen då...

    Bullen har vi käkat på några gånger och deras mat är överraskande god, speciellt om man ser hur det ser ut där. Men när man väl varit där så vill man inte att det ska se annorlunda ut, det känns perfekt ändå på något vis:)

  2. Ängamat har jag inte ätit sedan jag var barn, mu undrar jag varför? det är ju så gott. Har också varit på Bullen och ätit deras underbara husmanskost. Bara dottern som var skeptisk för att det var ett så "gammalt" ställe ;).

  3. Hmm soppan ser fantastisk ut =)
    KRAM

  4. Anonym sa...

    Mums älskar soppor : ) Malmö är en härlig stad, därifrån kommer min pappa och mamma : ) kram kram Sofia

  5. Instämmer med Mårtenssons, underbara bilder du tar! Inspirerande och även om jag inte äter allt du serverar så önskar jag nästan att jag gjorde det... ;)

  6. Alltså Ängamat! Känns sjukhus och skolkök. Har nog aldrig ätit men blir inte sugen. Ser oftast så vit o tråkig ut. Men din!! Den ser ju hur god ut som helst!
    Trevligt med inspirationsresor. Både i jobb o hobby:)

  7. Allt annat än flottig tallrik det där du! Urtjusigt! Har för mig att farmor gjorde ängamat men jag gillade det inte som barn, för stora grönsaksbitar och fisk :-) Det är nog en helt annan femma nu om jag skulle äta den utan fisk. Det borde ju funka?

  8. Verkligen vår i en tallrik, och det ser jättegott ut!

    Jag har faktiskt aldrig ätit på Bullens, tror inte jag såg husmanskost som roligt när jag bodde i Malmö, men många jag känner älskar deras luncher.

  9. Men ÅH, när ska ni till Stockholm för att inspektera, hälsa din chef att vi har flera stora sjukhus här, något måste de väl kunna lära ut. Och så kan vi träffas efter det? JAAA!

    Ps. Soppan ser fantastiskt god ut- som vår på en tallrik!

  10. jag får instämma med resten av kören: vilken härlig bild! jag blir riktigt sugen till och med på ärtorna som jag inte alls gillar i vanliga fall. jag har bara gjort fusk-ängasoppa med frysta grönsaker, din ser betydligt godare och lyxigare ut!

  11. Tack för era snälla kommentarer om mina foton. Det värmer gott ska ni veta som hag sliter mitt hår för att komma överens med kamerans alla inställningar.
    Klassisk ängamat innehåller ingen fisk! Passar på så vis alla. Se länken.
    De kanske serverar husmanskost på Bullens vid lunchtid men när vi kom var det à la carte. Jag åt lammrostbiff som var grymt god.
    Moma, jag ska genast säga till min chef. Om jag hälsar från dig är det säkert inga problem :-)

  12. Anonym sa...

    Vänta lite, åt ni middag med Dr TF? utan att ta kort. Blir så besviken. Givetvis ska ni komma upp och hospitera på den fina kärlavd. på KS eller kanske infinna er på "vårmötet" i maj? /Malin Alf

  13. Vågade inte fråga TF om han ville go public. Men har brukar ju iofs inte vara blyg...

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.