I-väntan-på-sommar-drink

3/02/2012

Jag berättade gäspandes för en kollega att jag väcktes av Milia vid halv fem imorse och att jag sedan inte kunde somna om. Då säger hon: Åh... jag tycker det är skönt att ligga och dra mig en timme. Eh? Jo, men inte mellan halv fem och halv sex... Vakna straxt före lunch hade varit mer lagom kändes det som. Så det kunde blivit en klassisk fredagskväll där jag försöker hålla mig vaken tills barnprogrammen är slut. Ibland tar jag mig en powernap under bolibompa så vi kan kika på en film när barnen lagt sig :-)

När solen sken så härligt idag så började jag tänka på sommardrinkar. Då funderade jag på varför man så sällan ser recept på vårdrinkar, så nu får det bli ändring på det! Fick för mig att drinken skulle innehålla ingefära och hittade då ett recept hos Ica som jag ändrade lite. Gurkskivorna kommer jag dessutom byta ut mot limeskivor nästa gång. Frisk och uppiggande precis som våren!

Ginger spring, 1 drink
4 cl Hallands fläder (den enda snaps jag tycker är god)
2 cl konc. flädersaft
½ lime, pressad saft
1 tsk riven ingefära så det bli istort sett bara saft
1 ½ dl Ginger Ale
krossad is
limeskivor

Blanda Hallands fläder, flädersaft, limesaft samt saften från ingefära i ett glas. Häll i krossad is och rör om. Fyll upp med ginger ale.


Kvällens fredagsmysmat från Middagskorgen var kycklingtacos. Jag valde dock att krydda kycklingen själv, som egentligen skulle smaksatts med lime, salt och peppar. Jag brukar blanda tacokrydda själv, så jag gav mig på att blanda ihop egen fajitakrydda. Blev faktiskt mycket nöjd med resultatet! Okej, det är många sorters olika kryddor i, men ni slipper olika tillsatser. Blandar ni dessutom en stooor sats kan ni äta tacos varje fredag ;-)

Fajitakrydda, motsvarar 2 köpta kryddpåsar
1 msk chilipulver
1 msk paprikapulver
1 msk spiskummin
1 msk lökpulver
1 msk vitlökspulver
1 msk maizenamjöl
1 tsk salt
1 tsk socker
1 tsk gurkmeja
1 tsk koriander
1 tsk svartpeppar
(½ tsk cayennepeppar)

Jag tycker det är gott när det finns lite hetta i fajitakrydda, men det så klart utmärkt att utesluta cayennepepparn. Väljer ni den hetare varianten passar det bra med krämig avokado och söt ananas till.

Vill ni även testa att göra egen tacokrydda så har ni recept på det här.

Tacokrydda, motsvarar 3 köpta kryddpåsar, använd 2 msk till 400 g färs
4 tsk paprikapulver
4 tsk chilipulver
3 tsk salt
2 tsk maizenamjöl
2 tsk spiskummin
2 tsk lökpulver
2 tsk vitlökspulver

Ha nu en skön helg allihop! Jag lovar att jag ska försöka hålla mig vaken genom hela filmen...

10 kommentarer:

  1. Anonym sa...

    Mums : ) både maten och drinken varm kram Sofia

  2. Gott! Ha ett fint veckoslut!

  3. Så gott! Jag gjorde också fredagsdrink igår, Pink Lemonade, men jag var för trött för att orka fota men jag tänkte på dig! :-)

  4. Fräscht det ser ut, tacosen alltså, hoppar drinken, haha. Är inget alkohol-fan annars heller ;)
    Tortillas är så bra, vi åt det förra helgen och wrappade in massa goa rester vi hade, perfekt!

  5. Underbar drink fina Remsan!!

    Sv: Visst är det så att Hing kan vara svår att finna. Har du vägarna förbi Göteborg rekommenderar jag dig att besöka Indian Food House, där finns allt jag använder i kryddväg och mycket mer därtill!

    Kram denna fina lördag!

  6. Linda Johansson sa...

    Jag älskar fajitas, godare än tacos. Men jag vill ha rökarom i smaken, så det är lite svårt att göra egen kryddblandning.
    Jag köper bara Old el paso, den enda som har "rätt" fajitassmak. Kanske vågar jag testa med lite liquid smoke någon gång, men det smakar så fruktansvärt illa om röksmaken tar över...

    Drinken ser jättegod ut, även om jag inte tycker om alkohol i någon form, tål inte ens lukten. Men jag älskar färsk ingefära, lime och ginger ale! :)

  7. Tack för tipset på drinken! Det ska jag ta med mig till tjejfesten ikväll. Har en Hallands fläder i skåpet hemma som står och samlar damm.

  8. Men tack för Fajitas kryddan ska prova denna har inte hittat något bra recept på egen blandning.
    Vill ha så rena kryddor det bara går vill inte ha t.ex E621

  9. Rapport från tjejfesten: Drinken var MYCKET uppskattad :) Lanthandeln hade inte ginger ale så vi tog vad som fanns dvs sockerdricka. I de alkoholfria drinkarna fick extra flädersaft ersätta Hallands fläder vilket blev mycket lyckat också.

  10. Häftigt med snaps i drinken. Är dock inte så förtjust i just Hallands efter alla sittningar i Lund. :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.