Mat som väcker minnen

3/15/2012

Den här middagen är total nostalgi. För mig på ett positivt sätt, då jag så klart tycker maten är god. Andra kommer tycka att jag är galen. Men jag lovar den väcker minnen. Ni kommer tänka på runda mattanter, kanske glada, kanske buttra. Att försöka trängas i matkön. Hemska röda plastbrickor. Vara livrädd att snava bredvid den snygga kille två klasser över. Skrapet från stolar som ekar i den stora matsalen. Vävda väggbonader med landskaps motiv på väggarna. Det var röd mjölk och husman knäcke med massor av bregott. Vad har ni för minnen från skolmatsalen? Vilka rätter minns ni med fasa? Det konstiga är att jag minns inte så många dåliga rätter. Kanske var det så att jag redan då åt allt eller så minns jag bara de rätter jag tyckte om och därför åt av. Mandelfisk är i alla fall en rätt jag minns. Detta recept förflyttar mig ett par år (okej okej... ett par decennium...) tillbaka i tiden. Jag tycker att det blir allra godast att använda cashewnötter även om det är mandelfisk. Det är även mycket gott att smaksätta med lite chili och lime, men då har vi kommit en bit ifrån skolbespisningen...


Mandelfisk, 4 pers.
600 g vit fiskfilé
½ tsk salt
50 g smör
½ dl ströbröd
1 dl hackade mandlar el. cashewnötter, jag tog denna gång mandelspån fast cashew är godast
ev. 1 tsk sambal oelek
 ev. ½ lime, rivet skal och saft

Sätt ugnen på 225°. Lägg fisken i en smord ugnsform och salta den. Smält smöret och blanda ned övriga ingredienser. Bre blandningen över fisken. Sätt in i ugnen i 20-30 minuter. Servera med grönsaker och potatismos. Och de gula som skymtar i mitt mos är inte smör, även om det hade kunnat varit en fullt rimlig gissning, utan det är kålrot i potatismoset.
 

11 kommentarer:

  1. Mmm Mandelfisk kommer jag ihåg att jag tyckte väldigt mycket. Vitkål med lingon, blodpudding och leverstuvning var några rätter som jag inte tyckte om. Tack för receptet på mandelfisk. Ska jag helt klart göra någon dag och bjuda mannen på. Och kan vi sitta där båda och minnas..:-)

  2. Mandelfisk minns vi båda, absolut, och gott tyckte vi båda att det var. Vi gillade nog också de flesta rätter som serverades, t.o.m blodkorven faktiskt!

    På knäckebröden strödde vi alltid salt har vi kommit på, det smakade så gott!
    Alla råkostsallader som var så poppis, lingon/vitkål - apelsin/vitkål eller morot.

    Mattanten i högstadiet som alla älskade hette Ella, var rund och go och hon trampar fortfarande runt i stan har vi sett.
    Och tänk att den där killen i klassen över och den där tjejen i klassen under, dom samsas i dag i samma kök:) Som det kan bli!

  3. Mandelfisk låter ju så härligt bara på namnet. I alla fall första halvan :-)

    Jag hatade isterband i skolan men i något mer mogen ålder tycker jag att det är fantastiskt gott. Om det var något som jag fasade för i skolmatsalen så var det lapskojs.. Det såg ut som slungad lunga och smakade bara extremt salt. Det värsta då var väl just att det inte fanns något att välja på. Förns man kom till gymnasiet. Då kunde man ta fil och flingor. Och tänka på figuren fast man var tråd som en smal. Eller jag menar, smal som en tråd :-) Fast det fattade man ju inte då...

  4. Nej du mandelfisk tackar jag nej till. Minns faktiskt inte om det var några favoriter men potatisen minns jag med fasa och den tycker mina barn också är riktigt dålig.knäckebröd med salt och mjuk macka när det var soppa var höjdare.

  5. I vår skola användes riktigt smör på mackorna så inget salt minns jag att vi behövde. Har kommentera dett förut på blogg att jag var rätt allätare vad det gällde skolmaten. Minns att blodpuddingen med vitkål o lingon var fantastiskt goda och att de var stora som 45 v vinylskiva. =)) och det var enda gången som man fick juice.. 1 glas var väldigt noga.

    Leverstuvning....då blev det mackor o mjölk.....hua vad hungrig man var innan dagens slut. då fanns det inte fil och flingor att välja på som det gör idag.
    Jag minns att vi fick skirat smör till mandelfisken....gud vad gott det var att mosa potatisen i det.

  6. Jag minns att vi i lågstadiet tävlade om vem som kunde äta flest knäckebröd :) Dillkött var inget jag gillade, däremot fisksoppa med karelsk pirog smakade mums. Ha det fint!

  7. Mandelfisk är väldigt gott, jag brukar göra en variant med röd pesto och mandel!!

  8. Åh, vilka minnen! Jag tänker knäckebröd med bregott och salladskrydda (många!) och potatisbullar och tonfisksallad med röd sås och ris och... åh, vad jag längtar tillbaka till skolan! those were the days!

  9. Jag fick nog aldrig mandelfisk i skolan... mycket annat fick vi bland annat göteburgare: falukorv i hamburgerbröd.

    Men jag skulle nog vilja haft mandelfisk i bamba, det verkar ju gott!

  10. Det låter riktigt gott.Ska spara receptet
    Ha en bra helg

  11. Din mandelfisk är ljusår ifrån den många-timmar-i-värmeskåpsvarianten vi fick. Den simmade i smör/olja (såsbas kanske rent av) och var alldeles över för kokt... Inga bra minnen alltså, men dina variant provar jag gärna!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.