Surdegsbröd utan surdeg?

3/29/2012

Surdegarna har blivit trendigare än någonsin. Alla vill baka surdegsbröd, men få orkar med att mata en surdeg, hålla den vid liv och lyckas baka något lyckat av dem. Då lanserar KronJäst surdeg på burk. Eller om man ens kan kalla det surdeg. Jag säger köp den inte. Vill ni kan jag skicka en död surdegsgrund med post och skicka med ½ paket jäst, så lovar jag att det går precis lika bra så spar ni de pengar burken kostar. Eller... Om du som jag inte kommer ihåg att mata din surdeg, så leta upp någon som gör det för de brukar gladeligen dela med sig eller så bakar du en annan sorts fusksurdeg som blir betydligt billigare och grymt gott. Hemligheten har jag lärt mig av min bröd-guru Martin Johansson och den består i att använda pyttelite jäst, kall degvätska och låta degen jäsa länge i rumstemperatur. De blir inte detsamma som kalljästa bröd som man stoppar i kylen utan mycket godare. Sedan för att få rätt yta på brödet gräddas det på en redan uppvärmd plåt (alternativt baksten) och lite isbitar eller vatten i ugnen som ger ånga under gräddningen. Resultatet blir ett luftigt bröd med stora porer, lite småsegt inre, en hård skorpa och med annan smak än vanligt bröd. Testa vet ja´! Under fliken långjästa bröd på min blogg hittar ni fler liknande recept och här hittar ni min vän Helenas variant som jag vet många av er redan har testat. Plus att ni här få två recept till, så sätt igång och baka med er! Om inte annat till påskbuffébordet eller påskhelgens sköna lååånga frukostar.


Sommarbaguetter, 3 st
3 g / 3 krm färsk jäst
300 g / 3 dl kallt vatten
390 g / 6 ½ dl vetemjöl special
6-9 g / 1-1 ½ tsk salt


Blanda degen. Blanda ut jästen i vattnet och tillsätt sedan mjöl och salt. Rör tills allt blandats ordentligt. Degen ska vara ganska lös. Täck bunken med plastfolie och låt jäsa i rumstemperatur över natten eller i 8-10 timmar.
Baka ut brödet. Skrapa försiktigt ut degen ur på ett ordentligt mjölat bord, dra ut den till en kvadrat. Vik ihop degen till ett paket. Vik in kanten uppifrån, sedan underifrån och sist båda sidorna. Den bör bli cirka 25x25 cm. Vänd skarven nedåt så paketet håller ihop. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa i 40 minuter. Sätt ugnen på 275° i god tid innan degen jäst färdigt. Låt en plåt stå i mitten av ugnen och en oöm plåt (alt. rostfri form) på nedre hyllan.
Baka av brödet. Dela degen i 3 avlånga bitar och dra ut dem en aning på längden. Snurra dem sedan ett kvarts varv och lägg dem på ett bakplåtspapper. Dra upp pappret på en bricka eller skärbräda och lår det sedan glida in på den heta plåten i ugnen. Lägg några isbitar på den nedre plåten/formen. Grädda baguetterna tills de fått ordentligt med färg, 15-20 minuter. De sista 10 minuterna kan du öppna ugnen ett par gånger och släppa ut lite ånga. Vill du ha färg på undersidan av baguetterna så vänder du dem mot slutet.Ta ut baguetterna och låt svalna på ett galler.


Solrosbullar, 6-9 bullar
3 g / 3 krm färsk jäst
300 g / 3 dl kallt vatten
390 g / 6 ½ dl rågsikt
20 g / 1 msk honung
6-9 g / 1-1 ½ tsk salt
solroskärnor


Blanda degen. Blanda ut jästen i vattnet och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Rör kort tills allt blandats ordentligt. Degen ska vara lös, men inte rinnig. Täck bunken med plastfolie och låt jäsa i rumstemperatur över natten eller i 8-10 timmar.
Baka ut brödet. Skrapa försiktigt ut degen ur bunken på ett ordentligt mjölat bord, dra ut den till en långsmal rektangel. Vik ihop degen en gång på längden så att den blir ungefär som en baguette. Pensla degen med vatten och strö över rikligt solroskärnor. Låt degen jäsa i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 275° i god tid innan degen jäst färdigt. Låt en plåt stå i mitten av ugnen och en oöm plåt (alt. rostfri form) på nedre hyllan.
Baka av brödet. Dela degen i 6-9 bitar och lägg dem på ett bakplåtspapper. Låt pappret med bullarna glida in på den heta plåten via en bricka eller skärbräda över i ugnen. Sänk värmen till  250° och lägg några isbitar på den nedre plåten. Grädda bullarna i 15-20 minuter. Ta ut brödet och låt svalna på galler.

18 kommentarer:

  1. kajomida sa...

    Receptet pa baguetter maste testas!! Helt perfekt att dela upp arbetet pa 2 dagar, även om det inte är mycket att göra ;-) Ska nog baka ut/av dom strax innan vi aker till stranden nästa gang (bor pa en ö...) och sa blir det picknick med nybakt ljummen baguette *mums*!

  2. kajomida sa...

    Glömde fraga vad du menar med vetemjöl special - är det typ manitoba som jag läst om i andra bloggar? Det finns tyvärr inte här i Tyskland :-( Vi har (för det mesta) bara 2 typer i affärerna: 405 = "vanligt" vetemjöl och 550 som ska vara "extra bra för degar med jäst", men det är inget "supermjöl" ;-)

  3. Testat baguetterna några gånger så nästa gång får det nog bli bullarna. Bra med lite variation ibland;)

  4. Vad gott det ser ut. Får väl kolla in dessa recept lite närmare!

  5. Anonym sa...

    Ser otroligt gott ut franska vibbar love it! kram Sofia

  6. Håhå, tack för alla brödrecept! Har haft lite idétorka (hur man nu kan ha det när man läser så många bloggar om dagen som jag gör...) så jag tar tacksamt emot alla tips.

    kramar!

  7. Ja, du vet ju att jag testat surdegen från KronJäst redan... och även Helenas underbara fusk surdegsbaguetter. De sistnämnda mycket goda och de förstnämnda helt ok.

    Så himla goda dina baguetter och bullar ser ut vännen!
    Och ja, pain de Martin är Gud i dessa sammanhang ;)

  8. Åh!! jag tar tacksamt emot alla bröd recept eftersom jag bakar matbröd ofta och det är hela tiden kul att testa nya recept.

  9. Vilka goda bullar, det här måste jag spara!!

  10. Så fina bilder du tar :)

  11. Sommarbaguetter låter ju helt underbart, bara namnet! Men du vet... Där stannar det för mig och så blir det köpebröd i stället. Om inte svågern har bakat på landet förstås. Då är jag där ledd av doften och snyltar :-)

    Trevlig helg, Emmy!

    PS
    Håller med Christer - jättefina bilder!

  12. Kajomida, vetemjöl special precis som manitoba är vetemjöl med lite mer jäskraft. Men du kan använda vanlig vetemjöl eller rågsikt och låta degen jäsa lite längre bara.
    Tack Christer och Lotta. Jag försöker :-)

  13. OJ som jag gillar detta inlägget! (Särskilt sågningen av 'surdegarna' från affären, för med så mycket tillsatt j8st kan väl allt bubbla?). Ska baka sånt här bröd en masse har jag en känsla av.

    Trevlig helg!

  14. Jag köpte en burk, mest för att jag var nyfiken. Tur att jag läste på den att det skulle vara jäst i också, för annars hade det inte blivit mycket bakat. Det blev goda baguetter, som smakade som av surdeg. No more, no less.

    Men inget jag kommer köpa igen.
    Jag håller med här ovan, fina bilder!

  15. Gillar Martins recept, det var hans som fick mig att börja baka med surdeg 2008 och ja surdeg på burk är inget att ha när man ändå skall ha 25 gram jäst i vilket då gör jobbet

  16. kajomida sa...

    Har redan bakat baguetterna 2 ganger, använder mjöl typ 550 som det heter här i Tyskland. Är inte alls sa "special" som det svenska mjölet, det gar bra, fast baguetterna blir inte sa stora. Huvudsaken är att dom smakar bra och att det är lite jobb (fördelat pa 2 dagar) att göra dom ;-)

  17. Karin sa...

    Vi bakade baguetterna i förrgår och det var det närmaste det perfekta brödet vi har kommit! Har just bakat solrosbullarna, och väntar på att de ska svalna så jag kan smaka! :)

  18. Karin, visst blir baguetterna goda! Bullarna är en återkommande favorit. Hoppas ni gillar dem också.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.