Hej helg!

3/23/2012

Jag tänker inte hänga så länge här inne ikväll, utan sjunka ned i soffan och njuta riktigt ordentligt av fredagen. Framför mig väntar jobb hela helgen lång, så idag myser vi extra. Vi har avnjutit 3-rätters och ni får här en glimt av den underbara desserten. Det är Kim vi har att tacka för att hon introducerade denna goda efterrätt för oss. Receptet är från början en tårta och går att baka så istället om ni så önskar, men se då till att ni är den som tar första biten annars kan det hända att ni blir utan. Försvinnande god är bara förnamnet! Tänk er sega chokladmaränger med små hasselnötsbitar i, len chokladkräm med smak av lakrits, toppat med en nypa flingsalt, syrliga hallon och sedan lite vaniljglass till det...


Chokladmarängbakelser med lakritskräm, 8 pers. eller 8-10 tårtbitar
5 äggvitor
150 g socker
75 g hasselnötter, hackade
3 msk kakao

5 äggulor
125 g socker
1 ¼ dl vispgrädde
100 g mörk choklad 70 %, hackad
150 g smör
lakritspulver efter smak, ca 1 ½ msk

flingsalt
hallon
vaniljglass

Sätt ugnen på 150°. Smörj och mjöla ett bakplåtspapper på en plåt. Blanda nötter, socker och kakao i en bunke. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner nötblandningen försiktigt.
Klicka ut 16 rundlar på bakplåtspappret, smeten ska vara cirka 1 cm tjock. Eller gör två större rundlar till en tårta. In i ugn och grädda i 30 minuter. Lossa kakorna från pappret medan de är varma.
Blanda äggulorna med socker och grädde i en rostfri kastrull och koka tills krämen är tjock. Blanda ner chokladen i den varma krämen och rör tills den smält. Låt nu krämen svalna och rör sedan ner rumsvarmt smör (är krämen för varm skär den sig. Rör i lakritspulver efter smak.
Klicka ut lakritskrämen mellan och ovanpå två bottnar, fortsätt med resten. Servera tillsammans med vaniljglass, hallon och lite flingsalt.
 

16 kommentarer:

  1. Det lät ju otroligt gott!!!
    Jag har precis provat Marabou med lakrits, den var också yummie!

    Kram och en fin helg

  2. OMG!! Låter ju supergott! Måste prova detta.

  3. Det här med choklad och lakrits verkar bli mer och mer populärt. Dags att testa, tror jag. Här finns det så mycket gott så jag tror jag dånar!

    Ha en skön fredag och ladda batterierna för jobbhelgen.

    Kram till dig

  4. Anonym sa...

    Låter super gott måste bara göra imorrn, men vart hittar man lakrispulver? Kan man ersätta det med nåt annat kanske?

  5. Oj så gott det ser ut :-)

  6. Vilken efterrätt har inte sett något liknande detta måste provas.

  7. åh mums,älskar choklad så detta är helt i min smak

  8. Det här låter mycket gott! Jag sparar receptet, tack!

  9. Ja hej helgen, och hej bästa efterrätten! Vad kul att ni provade och tyckte om den, själv är jag helt frälst i den!

  10. Så ljuvligt gott det ser ut, mums säger jag. Den här ska jag testa framöver, Tant Russin kan man lita på minsann!

  11. Ja tack!! Den ska testas framöver!

  12. Fy jäklars vad gott!! Måste göras! Jag fick ett paket kolasnittar med lakrits på utav min kusin de var också galet goda, efter det välkomnar jag lakrits in i mitt kök!

  13. Mmmmm... Det låter ju som en härlig start på helgen, choklad och salmiak tillhör ju favoritsmakerna på godis i vårt kök!

  14. Åh, vad detta verkar gott! Måste testas :)

  15. Jösses så gott det ser ut! Bokmärker meddetbums!

  16. Oooo, shit vad läckra de såg ut! Det måste jag testa!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.