Mammas egna lördaggodis

3/03/2012

Ja, nu får ni inte tro att jag har gjort dessa underbara praliner själv. I wish... Men de är mina egna på så vis att barnen bara fått slänga suktande blickar efter mitt fina paket. Det doftar alldeles ljuvligt när man närmar sig det. Så där fantastiskt som bara god choklad kan dofta. Visst önskar ni att jag bjöd hem er på en kopp kaffe och öppnade min ask så att ni fick smaka?

Jag hade för en tid sedan läst Charlottas tips om butiken Cacaofoni i Malmö och sökte därför reda på adressen. Butiken visade sig ligga bara runt hörnan från vårt hotell. Vid 16:10 kommer vi dit på lördagen och de hade stängt tio minuter tidigare. Och skulle dessutom ha stängt hela söndagen! Therese och jag såg nog ut som två barn som något snott lördagsgodiset ifrån där vi tryckte näsorna mot fönstret i deras butiksdörr. Antingen tyckte expediten mycket synd om oss eller så ville hon inte att vi skulle snora ned glaset mer, men hon öppnade snällt för oss. Eftersom vi ville provsmaka så många praliner så köpte vi varsin ask med 12 stycken i. Varje liten pralin är som en bit av chokladhimlen. Mmm... Så kommer ni till Malmö, leta upp Göran Olsgatan 1 och gå dit! Ja, helst före de hinner stänga då :-)


I deras butik finns även lyxiga chokladkakor, chokladlinser och en massa annat gottit man kan använda i bakverk och desserter. Jag köpte även med mig lite lakritspulver, så nu vill jag ha era bästa dessertrecept med smak av lakrits! Please :-)

Jag uppdaterade min facebooksida igår till det nya formatet. Gillar upplägget skarpt. Men jag lyckas inte få dit några länkar. Det står bara att sidan inte finns, suck! Hjälp! Någon som vet?
Jag hade även funderingar på att fräscha upp bloggen, men jag ska bara fundera på hur. Kanske får bli helgens projekt. Nu ska jag ut i solen! Kram på er mina fina läsare!

15 kommentarer:

  1. Men vill man verkligen äta upp dem? De är ju så sjukt snygga! Bäst att göra som du och fota dem innan.
    Har aldrig varit i Malmö, mer än bytt tåg.... Skämmes. Som det känns nu skulle jag kunna åka dit bara för Cacaofoni. Bäst att hålla koll på öppettiderna då...
    Här är mitt bästa lakritsefterrättstips: http://tantrussinsbak.blogspot.com/2011/08/den-basta.html

    Den är så god att man dånar.

  2. Så fina praliner och bara för dig :) Lyx! Kan tänka mig att lakritspulver passar bra i småbröd, kladdkaka...

  3. Gott med sådana lyxchokladpraliner!

    Ser fram emot din nya layout här på bloggen!

  4. Sådana fina chokladpraliner hade jag inte tackat nej till :-), fast jag har ju praliner från La Praline som jag köpte på matmässan förra helgen, funkar fint dom med :-D. Har sådana överföringsark för chokladpraliner hemma, måste ta och testa dom, kanske kunde göra lite påskpraliner

  5. jag förstår att du håller de där pralinerna undan från små barnamunnar :) jag fick ju såna där svindyra praliner i födelsedagspresent av jimmy, och det är så att man knappt vill ta mer än en om dagen. så det mesta av asken står fortfarande kvar och väntar, men himmel vad goda de som jag redan hunnit smaka på var!

  6. och förresten, angående pommes fritesen så var det precis så vi kände också! det var jimmy som köpte dem och han köpte dem för att det var så längesen han såg såna senast och blev lite nostalgisk och jag blev också alldeles sådär: "oj, såna? finns de?" när jag såg dem. men det var fortfarande gott på ett sånt där onyttigt barnsligt vis ;)

  7. Chokladbitarna ser väldigt goa ut
    Trevlig helg

  8. Vilka små konstverk! Knappt jag skulle våga sätta tänderna i dem :-) Verkligen schysst att släppa in er snorungar fast de hade stängt!

    Kan det vara vårens första lilla intåg som gör att det kliar i fingrarna att göra om, inte bara hemma med att tvätta fönster och byta gardiner, utan även på FB och i bloggen? Jag har precis samma tankar när det gäller bloggen och skulle vilja göra om lite grand. Men det är som du säger, ett projekt.

    Ska bli spännande att se vad du kommer fram till och jag ska vänta tålmodigt på att få se vad du gör av lakritspulvret. ÄLSKAR lakrits!

    Kram tillbaks och ha en skön söndag!

  9. Vilka fina praliner. Jag förstår att du behöll dem för dig själv ;) /E

  10. Härligt! Jag hade lätt velat bli inbjuden!!!! Hmmm undrar om jag inte har någon liten pralin ligger o skräpar här hemma... Kram Anna

  11. a dem ser smarriga ut,ja behöver inte åka långt då min svägerska gör oxå praliner,och dem är farligt goda så åker du till norrköping så ta en sväng till jolla choklad & dessert.
    man vill äta allt där

  12. Tack för tipset Kim!
    Pralinerna var verkligen underbart goda.
    Får se om jag lyckas piffa till bloggen. Men då måste jag vara bättre på det än att byta gardiner och annat heminredningspyssel...

  13. Vilken snäll expedit som öppnade upp för er, det kan man kalla bra servise! Ibland hittar man guldkornen. Och chokladen låter ju gudomlig, måste kolla upp om jag kommer till malmö någon gång! :D Måste gå och köpa lite tryfflar och praliner i chokladbutiken på andra sidan gatan någon dag, det är farligt att bo så nära haha!

  14. MÅSTE dit i påsk när jag ska hem/till Malmö. Någon särskilt godbit som jag inte får missa eller är allt lika gudomligt gott?

  15. Jag föll för samma smaker jag alltid gillar; lakrits, chipotle chili, lime och rom. Även om alla praliner var goda.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.